TY - JOUR T1 - Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Inhibiting the Response of Students with Oppositional Defiant Disorder TT - اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 22 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-1653-fa.html Y1 - 2022 SP - 117 EP - 130 KW - Anger management KW - Parenting KW - Response inhibition KW - Oppositional defiant disorder N2 - هدف: پژوهش‌ حاضر با ‌هدف مقایسه اثر‌بخشی آموزش‌های مدیریت ‌خشم و فرزند‌پروری بر بازداری پاسخ در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام ‌شد. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابله ای منطقه 9 آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که تعداد 45 نفر بر‌حسب شرایط ورود و خروج و نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه مطالعه‌شده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای استفاده‌شده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجه‌‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان، مصاحبه بالینی ساختار‌یافته و آزمون رنگ واژه استروپ برای سنجش بازداری پاسخ بودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه دریافت‌کننده برنامه‌های آموزشی مدیریت خشم و فرزند‌پروری در بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری دارد (5/0>P). همچنین آموزش مدیریت خشم و فرزند‌پروری در بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تأثیر یکسانی دارد (5/0>P). نتیجه‌گیری: بنابراین آموزش مدیریت خشم و فرزند‌پروری می‌تواند به‌عنوان روش‌های مداخله‌ای برای بهبود بازداری پاسخ در دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای استفاده شود. M3 ER -