%0 Journal Article %A Moharramzadeh, souri %A Taher, Mahboobe %A Aghae, Hakimeh %A HosseinKhanzadeh, Abbas Ali %T Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Inhibiting the Response of Students with Oppositional Defiant Disorder %J Journal of Exceptional Children %V 22 %N 4 %U http://joec.ir/article-1-1653-fa.html %R %D 2022 %K Anger management, Parenting, Response inhibition, Oppositional defiant disorder, %X هدف: پژوهش‌ حاضر با ‌هدف مقایسه اثر‌بخشی آموزش‌های مدیریت ‌خشم و فرزند‌پروری بر بازداری پاسخ در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام ‌شد. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابله ای منطقه 9 آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که تعداد 45 نفر بر‌حسب شرایط ورود و خروج و نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه مطالعه‌شده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای استفاده‌شده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجه‌‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان، مصاحبه بالینی ساختار‌یافته و آزمون رنگ واژه استروپ برای سنجش بازداری پاسخ بودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه دریافت‌کننده برنامه‌های آموزشی مدیریت خشم و فرزند‌پروری در بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری دارد (5/0>P). همچنین آموزش مدیریت خشم و فرزند‌پروری در بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تأثیر یکسانی دارد (5/0>P). نتیجه‌گیری: بنابراین آموزش مدیریت خشم و فرزند‌پروری می‌تواند به‌عنوان روش‌های مداخله‌ای برای بهبود بازداری پاسخ در دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای استفاده شود. %> http://joec.ir/article-1-1653-fa.pdf %P 117-130 %& 117 %! %9 Research %L A-10-1974-1 %+ Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran %G eng %@ 1682-6612 %[ 2022