AU - khanjari, Soheyla AU - ebrahimpour kashani, Hamid AU - khanjari, Mahsa TI - The Impact of Cognitive Rehabilitation on the Visual-Motor Perception and Working Memory of Children with Developmental Delays PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 22 VI - 4 IP - 4 4099 - http://joec.ir/article-1-1685-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-1685-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 4 AB  - هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی بود. روش: طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر تحولی بود که در مهد‌کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی شهر تهران در نیمه دوم سال 1400 ثبت‌نام کرده بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از جامعه آماری به شیوه نمونه‌گیری در‌دسترس و با استفاده از آزمون دنور-2 انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. در آغاز آزمون تحول ادراک بینایی فراستیک و آزمون حافظه کاری ان‌بک به‌عنوان پیش‌آزمون گرفته شد و در ادامه برای گروه آزمایشی، مداخله توانبخشی شناختی اجرا شد در‌حالی‌که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چند‌متغیره تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی بر مؤلفه‌های هماهنگی چشم و دست (001/0P<، 567/54F =)، تمایز شکل از زمینه (001/0P<، 528/98F =)، ثبات شکل (001/0P<، 418/35F =)، وضعیت در فضا (001/0P<، 701/344F =)، روابط فضایی (001/0P<، 722/100F =) و حافظه کاری (001/0P<، 907/125F =)، تأثیر معنادار داشته است. نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش، مشاوران و روانشناسان می‌توانند برای بهبود ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان 4-6 سال با تأخیر تحولی از این مداخله استفاده کنند. CP - IRAN IN - Islamic Azad University of Central Tehran, Branch, Tehran, Iran. LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 45 PT - Research YR - 2022