AU - Pahlavi, Marzieh AU - Ashori, Mohammad TI - Comparing the Effect of Gestalt Play Therapy and Lego Therapy on the Social- Emotional Competence in Deaf Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 21 VI - 4 IP - 4 4099 - http://joec.ir/article-1-1418-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-1418-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 4 AB  - هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه­ شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 42 نفر از کودکان ناشنوای 4 تا 6 ساله می‌شد که به روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر و کودک آوا در شهر اصفهان انتخاب شدند و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل 14 نفری اختصاص یافتند. یکی از گروه­های آزمایش در برنامه­ بازی‌‌درمانی گشتالتی در 8 جلسه­ (یک بار در هفته­، هر جلسه 45 دقیقه) و گروه آزمایش بعدی در برنامه­ لگو درمانی در 10 جلسه­ (یک بار در هفته­، هر جلسه 35 تا 40 دقیقه­) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این برنامه­ها شرکت نکرده و در برنامه رایج مرکز شرکت داشتند. شرکت کنندگان با استفاده از مقیاس شایستگی اجتماعی هیجانی (2013) ارزیابی شدند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک­متغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تاثیر مثبت و معناداری داشت (001/0 > P). علاوه بر این، نتایج مقایسه این دو نوع بازی درمانی نشان داد که بین میزان اثربخشی بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 > P). نتیجه‌گیری: بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی منجر به بهبود شایستگی اجتماعی هیجانی در این کودکان شد. یافته‌های پژوهش حاضر پیشنهاد می‌کند که بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی پیامدهای مثبت و موثری برای کودکان ناشنوا دارد. CP - IRAN IN - Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 7 PT - Research YR - 2021