RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Adlerian Play Therapy on Reduction of Social Anxiety and Maladaptive Perfectionism in Children with Stuttering JF - Research-Institute-for-Education YR - 2021 JO - Research-Institute-for-Education VO - 21 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-1405-fa.html SP - 89 EP - 100 K1 - Adlerian Play Therapy K1 - Social Anxiety K1 - Maladaptive Perfectionism K1 - Stuttering K1 - Children AB - هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی آدلری بر کاهش اضطراب اجتماعی و کمال‌گرایی ناسازگارانه کودکان دارای لکنت زبان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی کودکان 8 تا 12 ساله دارای لکنت‌زبان مراجعه‌کننده به مراکز گفتار درمانی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-98 بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 24 نفر از کودکان دارای لکنت‌زبان که از نظر اضطراب اجتماعی و کمال‌گرایی ناسازگار در مرز بالینی قرار داشتند، بودند؛ به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبوویتز (2003) و کمال‌گرایی چندبُعدی فراست و همکاران (1990) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. محتوای جلسه‌ها براساس بازی‌درمانی آدلری تهیه شد. داده‌ها نیز با روش‌های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمره‌های اضطراب اجتماعی و کمال‌گرایی ناسازگار و مؤلفه‌های آن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری پیدا کرده است. نتیجه‌گیری: بنابراین بازی‌درمانی آدلری در کاهش اضطراب اجتماعی و کمال‌گرایی ناسازگار کودکان دارای لکنت‌زبان مؤثر بوده است. LA eng UL http://joec.ir/article-1-1405-fa.html M3 ER -