%0 Journal Article %A esmaili rad, naiemeh %A zargham hajebi, Majid %A monirpoor, Nader %T Comparing the Effectiveness of Self-regulatory (cognitive and metacognitive) strategies and metacognitive skills on the Objective Orientation of 9-12 years old students with Specific Learning Disabilities. %J Journal of Exceptional Children %V 22 %N 1 %U http://joec.ir/article-1-1397-fa.html %R %D 2022 %K Specific learning disabilities, Self-regulatory (cognitive and meta-cognitive) strategies, Metacognitive skills, Objectives orientation, %X هدف: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) و آموزش مهارت‌های فراشناختی بر جهت‌گیری اهداف دانش‌آموزان 9-12 ساله با نارسایی‌های ویژه در زمینه یادگیری در شهر قم انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تعداد ۱۵۰ نفر از دانش‌آموزان ۹ تا ۱۲ ساله نارساخوان ارجاع داده‌شده به مراکز درمان اختلال‌های یادگیری وابسته به آموزش‌و‌پرورش و مراکز مشاوره روان‌شناختی شهر قم در سال تحصیلی ۹7- ۹8 بودند و نمونه انتخاب‌شده به روش غیر‌تصادفی هدفمند و شامل 45 نفر در دو گروه آزمایشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی شناختی و فراشناختی (۱۵ نفر) و آموزش مهارت‌های فراشناختی (۱۵ نفر) و گروه گواه (۱۵ نفر) بود. گروه‌های آزمایش در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای به‌صورت گروهی آموزش راهبردهای خودتنظیمی شناختی و فراشناختی و در ۸ جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش برنامه دانش و مهارت فراشناختی جاگر (2005) را دریافت کردند. در این پژوهش از پرسشنامه جهت‌گیری هدف الیوت و مک گریگور (۲۰۰۲) استفاده شد. تحلیل داده‌های آماری به‌وسیله آزمون تحلیل کوواریانس با اندازه‌های مکرر انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، ضمن معناداری اثر هر‌یک از روش‌های آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی و آموزش مهارت‌های فراشناختی در بهبود جهت‌گیری اهداف پیشرفت و مؤلفه‌های آن در مرحله پس‌آزمون، اثر آموزش‌ها در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است. همچنین در مقایسه روش‌های آموزشی، در هر دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری آموزش خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فراشناختی) اثربخش‌تر از آموزش مهارت‌های فراشناختی بوده است. نتیجه‌گیری: برای افزایش جهت‌گیری پیشرفت در دانش‌آموزان نارسا‌خوان می‌توان از آموزش راهبردهای خودتنظیمی شناختی و فراشناختی استفاده کرد. %> http://joec.ir/article-1-1397-fa.pdf %P 69-80 %& 69 %! %9 Research %L A-10-1641-1 %+ Department of psychology,Qom Branch,Islamic azad university,Qom, Iran. %G eng %@ 1682-6612 %[ 2022