TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Mindfulness Training on Cognitive Flexibility and Resilience of Students with Visual Impairment in Yasuj City TT - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری دانش‌آموزانِ با نقص بینایی شهر یاسوج JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 21 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-1367-fa.html Y1 - 2021 SP - 75 EP - 86 KW - Cognitive flexibility KW - Resilience KW - Mindfulness KW - Low vision KW - Blind N2 - هدف: در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش ذهن‌‌‌آگاهی بر انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری دانش‌‌‌آموزانِ با نقص بینایی (کم‌بینا و نابینا) شهر یاسوج بررسی شده است. روش: این پژوهش به روش‌‌‌ نیمه‌‌‌آزمایشی و از نوع پیش‌‌‌آزمون – پس‌‌‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌‌‌آموزانِ با نقص بینایی مدرسه شقایق شهر یاسوج است که در سال تحصیلی 1397-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل تمامی جامعه آماری (10 نفر مورد آموزش ذهن‌‌‌آگاهی قرار گرفتند و 10 نفر دانش‌‌‌آموز که هیچ مداخله‌‌‌ای روی آنها انجام نشد) بود که به روش نمونه‌‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار به‌کار‌رفته در این پژوهش آموزش مداخله ذهن‌‌‌آگاهی، پرسشنامه‌‌‌ تاب‌‌‌آوری کونر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه انعطاف‌‌‌پذیری شناختی مارتین و روبین (1995) بود. روش مداخله‌‌‌ ذهن‌‌‌آگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌‌‌ای برای گروه آزمایش ارائه شد. داده‌‌‌ها با نرم‌‌‌‌افزار Spss-21‌‌‌و آزمون‌‌‌ تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌‌‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از مقایسه پس‌‌‌آزمون مؤلفه‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری در دو گروه با کنترل‌کردن اثر پیش‌‌‌آزمون، پس از شرکت در جلسه‌های مداخلات ذهن‌‌‌آگاهی نشان داد نمرات مؤلفه‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری دانش‌‌‌آموزانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند، افزایش معناداری داشت (05/0 ≥ P). نتیجه‌گیری: آموزش ذهن‌‌‌آگاهی می‌‌‌تواند رویکردی مؤثر در انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری افراد کم‌‌‌بینا و نابینا باشد. M3 ER -