TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 21 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/4/01 TI - Architectural design of an integrated functional kindergarten for autistic and normally developing children: introducing needs and psychological characteristics TT - طراحی معماری عملکردگرایانه مهدکودک و پیش‌دبستان تلفیقی کودکان دارای اتیسم و کودکان عادی: معرفی نیازها و ویژگی روانشناختی N2 - هدف: هدف این مطالعه شناسایی و معرفی نیازهای روانشناختی کودکان اتیستیک و کودکان عادی است تا در طراحی معماری مهدکودک و پیش­دبستان تلفیقی با رویکرد عملکردگرایانه، اعمال شود. روش: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوی اسنادی-کتابخانه ­ای است. به این منظور نظریه ­های روانشناسی رشد و منابع اصلی روانشناسی بالینی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دو مرحله جستجو انجام شد: 1) جستجوی کتابخانه­ ای در میان کتاب­ها، مقاله‌ها، مجله‌ها و پایان­نامه­ هایی که تا کنون در باره طراحی فضا برای کودکان عادی و کودکان اتیسم انجام گرفته است. 2) جستجوی منظم پایگاه­های اطلاعاتی ایرانی و خارجی. یافته‌ها:در تحلیل ویژگی‌های کودکان عادی سه عامل روانشناختی شناسایی شد: مولفه‌های زیستی، مولفه های روانی و مولفه‌های اجتماعی. در ذیل این سه عامل، نه خرده مؤلفه یا نیاز سطح دو تعیین شد، مثل: نیاز به امنیت، نیاز به تعلق به محیط، نیاز به تحرک. در ادامه، این خرده مولفه ها با ویژگی‌های بالینی کودکان اتیستیک ترکیب شدند و فهرست مؤلفه های روانشناختی- معمالی دو گروه احصا شد که در پنج دسته قرار گرفتند: سازماندهی فضایی، آرامش، پیش‌بینی پذیری فضا، امنیت و بافت مصالح. با تشریح این عوامل، فهرست مختصاتی که باید در طراحی معماری لحاظ شوند بدست آمد.نتیجه‌گیری: اگر فضا متناسب با نیازها و ویژگی کودکان اتیستیک طراحی شود، اغلب امکانات و فرصت­های رشدی بیشتری برای کودکان عادی به ارمغان می­آورد و باعث افزایش ضریب امنیت، رفاه و آسایش کودکان عادی می­شود. این نکته می­تواند مشوق والدین کودکان عادی در استفاده از مهدکودک و پیش­دبستان تلفیقی باشد. البته باید فضاهای جانبی برای آموزش و توانبخشی کودکان اتیستیک تعبیه شود. SP - 90 EP - 79 AU - Pouretemad, Moein AU - Nazarpoure, Mohammad taghi AU - Pouretemad, Hamidreza AD - Department of Construction, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University KW - Functionalist architecture KW - Autism disorder KW - Architectural design of integrated kindergarten UR - http://joec.ir/article-1-1366-fa.html ER -