RT - Journal Article T1 - Structural Model of the Relationship between Resiliency and Academic Achievement with the Mediating Role of Self-Regulation Strategies and Self-Esteem in High School Students with Cerebral Palsy JF - Research-Institute-for-Education YR - 2022 JO - Research-Institute-for-Education VO - 22 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-1355-fa.html SP - 61 EP - 76 K1 - Resiliency K1 - Academic achievement K1 - Self-esteem K1 - Self-regulation strategies K1 - Cerebral palsy. AB - هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی الگوی ساختاری ارتباط بین تاب‌آوری و پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری راهبردهای خود‌تنظیمی و عزت نفس در دانش‌آموزان دبیرستانی مبتلا به فلج مغزی بود. روش: به این منظور تعداد 151دانش‌آموز دبیرستانی مبتلا به فلج مغزی با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس از بین دانش‌آموزان مبتلا به فلج مغزی در حال تحصیل در مدارس ویژه این افراد در شهر اصفهان به‌عنوان نمونه پژوهش حاضر انتخاب شدند و به مقیاس‌های تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003)، عزت نفس کوپر اسمیت (1967)، راهبردهای خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) و پرسشنامه جمعیت‌شناختی پاسخ دادند. داده‌ها با روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار اموس-23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی مفهومی پژوهش با داده‌های تجربی برازش مطلوبی دارد. همچنین این نتایج نشان داد که ضرایب تمامی مسیرهای مستقیم و غیر‌مستقیم الگو معنادار است و راهبردهای خود‌تنظیمی و عزت نفس قادر به میانجی‌گری ارتباط بین تاب‌آوری و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به فلج مغزی است. نتایج: به‌طور‌کلی این نتایج نشان می‌دهد که تاب‌آوری در دانش‌آموزان مبتلا به فلج مغزی هم به‌طور مستقیم و هم به‌طور غیرمستقیم و از راه تأثیر بر عزت نفس و راهبردهای خودتنظیمی، بر پیشرفت تحصیلی آنها تأثیر دارد. این نتایج می‌تواند تلویحات مهمی برای بهبود‌بخشیدن به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به فلج مغزی در بر داشته باشد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-1355-fa.html M3 ER -