TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Social Skills Training on Social Development and Family Functioning in Students with Intellectual Disabilities TT - اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‌آموزان ناتوانی هوشی JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 21 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-1327-fa.html Y1 - 2021 SP - 14 EP - 7 KW - Social skills training KW - Social development KW - Family functioning KW - Students with intellectual disabilities N2 - هدف: ناتوانی‏های هوشی از جمله مسائلی است که هم افراد مبتلا و هم مراقبین آن‏ها را با مشکلات مختلفی روبرو می‏سازد؛ هدف این پژوهش، تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‏آموزان دچار ناتوانی هوشی بود روش: روش انجام پژوهش، نیمه ‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده است. جامعه آماری، شامل دانش‏آموزان مدرسه استثنایی شهرستان سیمرغ به تعداد 40 نفر بود. 20 نفر از دانش‏آموزان به روش نمونه‏‏گیری در دسترس انتخاب شدند و به‏طور تصادفی در 2 گروه 10 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازه‏گیری این پژوهش عبارتند از آزمون رشد اجتماعی وایلند، پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) که پیش‎آزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. یافته‏ها: گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقه‏ای تحت آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله بار دیگر از هر دو گروه پس‏آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل کووریانس و t گروه‏های همبسته استفاده شده است. نتایج نشان داد که این آموزش بر رشد اجتماعی دانش‏آموزان (P<.0001)، و عملکرد خانواده (P<.0001) مؤثر بوده است. نتیجه‏گیری: بر اساس این نتایج می‏توان ابراز نمود که آموزش مهارت‌های اجتماعی و بین فردی می‏تواند بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش‏آموزان دارای ناتوانی هوشی مؤثر واقع شود M3 ER -