TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 21 IS - 3 PY - 2021 Y1 - 2021/11/01 TI - Efficacy of Puppet Play Therapy on the Inferiority Feeling of Students with Stuttering: A Single-Subject Study TT - اثربخشی بازی‌درمانی عروسکی بر احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت‌زبان: یک مطالعه تک‌آزمودنی N2 - هدف: لکنت‌زبان اختلالی است که بر صحبت‌کردن یا روانی کلام تأثیر می‌گذارد. لکنت‌زبان در دوران کودکی شروع می‌‌شود و در روابط اجتماعی فرد و عزت‌نفسش تأثیر منفی می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخله‌ای بازی‌درمانی عروسکی بر احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت‌زبان در شهر ساری بود. روش: این پژوهش در چارچوب روش پژوهش این مطالعه شبه‌آزمایشی با ساختار طرح تک‌آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی است. گروه نمونه به روش دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها سه پسر و یک دختر دارای لکنت همراه با احساس کهتری بودند. ابزار سنجش بهبود (یا کاهش) احساس کهتری، پرسشنامه احساس کهتری بود. این پرسشنامه در سه مرحله خط پایه (4 مرتبه)، خط مداخله (8 مرتبه) و خط پیگیری (3 مرتبه) به‌وسیله آزمودنی‌ها تکمیل شد. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از بازبینی دیداری نمودارها (فراز و فرود متغیر وابسته)، شاخص‌های درصد بهبودی، درصد کاهش نمره‌ها، تغییر‌پذیری و اندازه اثر استفاده شد. بازبینی دیداری، نمودارها، شاخص‌های تغییر روند، شیب و اندازه اثر بیانگر کاهش احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت بود. نتیجه‌گیری: مداخله بازی‌درمانی عروسکی می‌تواند به کاهش احساس کهتری دانش‌آموزانی که دارای لکنت‌زبان هستند، مؤثر واقع شود و به‌عنوان یک راهبرد مؤثر و مطلوب در این زمینه قرار گیرد. SP - 5 EP - 16 AU - Gholami, somayeh AU - sabouri, hamed AU - shemshad, sharareh AU - nadimi, sasa AD - Larestan higher education complex KW - Puppet Play Therapy KW - Inferiority Feeling KW - Stuttering Language KW - Single Subject Study. UR - http://joec.ir/article-1-1409-fa.html ER -