TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 20 IS - 4 PY - 2021 Y1 - 2021/1/01 TI - Effect of External Attentional Focus Instructions with Different Distances on Balance and Muscular Activity Amongst Children with Mental Retardation TT - تأثیر دستورالعمل‌های کانون توجه بیرونی با فواصل مختلف بر تعادل و فعالیت الکتریکی عضلات کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستورالعمل‌های کانون توجه بیرونی دور و نزدیک بر نوسان‌های قامتی و فعالیت الکتریکی عضلات کودکان دارای اختلال کم‌توان ذهنی بود. روش: به این منظور، تعداد 30 نفر از کودکان 10 تا 12 ساله (میانگین 2/11 سال) از بین مدارس استثنایی تهران انتخاب و به ‌صورت تصادفی در سه گروه 10 نفره کانون توجه بیرونی دور، نزدیک و گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش نوسان‌های قامتی از دستگاه پایداری‌سنج بایودکس و برای سنجش فعالیت الکتریکی عضلات از دستگاه الکترومیوگرام استفاده شد. شرکت‌کنندگان نخست در پیش‌آزمون، 10 کوشش 20 ثانیه‌ای بدون دستورالعمل را اجرا کردند و سپس هر گروه براساس با برنامه گروه خود در سه جلسه تمرینی 10 کوششی شرکت کرده و در انتها، در جلسه پس‌آزمون که شامل 10 کوشش بدون دستورالعمل بود، شرکت کردند. در طی مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون، فعالیت الکتریکی عضلات درشت‌نی قدامی و نعلی ثبت شد. برای مقایسه‌های درون‌گروهی از آزمون‌های t همبسته و تحلیل‌کواریانس و برای مقایسه‌های بین گروهی از آزمون تحلیل‌ واریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد تعادلی گروه توجه بیرونی دور به‌طور معناداری بهتر از دو گروه دیگر بود. عملکرد گروه توجه بیرونی نزدیک نیز بهتر از گروه کنترل بود (05/0P<). نتایج فعالیت‌های الکتریکی عضلات نیز نشان داد که فعالیت عضله نعلی در گروه توجه بیرونی دور کمتر از گروه توجه بیرونی نزدیک بود. اما در مورد عضله درشت‌نی‌قدامی، فعالیت این عضله در دو گروه توجه بیرونی دور و نزدیک به‌طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود (05/0P<). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد دور‌کردن کانون توجه نسبت به متمرکز‌کردن آن روی فوصل نزدیک‌تر، نتایج به‌نسبت مطلوب‌تری روی تعادل و نوسان‌های قامتی کودکان با کم‌توانی ذهنی در پژوهش حاضر دارد و از فرضیه عمل‌ محدود‌شده حمایت می‌کند. SP - 146 EP - 133 AU - Khezri, Abdolrahman AU - Taheri, Morteza AU - moradi Feili, Amir Hosein AD - University of Tehran KW - Mentally retarded students KW - Focus of attention KW - Electromyography KW - Postural balance UR - http://joec.ir/article-1-1296-fa.html ER -