%0 Journal Article %A aboobakri makoei, soheila %A kaboli, khadijeh %A qasemi, saman %A chagosaz, marzieh %A safa, sahar %A karami, saber %T Effect of Short-term Solution-focused Approach on the Coping Strategies and Mental Toughness of Outstanding Students %J Journal of Exceptional Children %V 21 %N 1 %U http://joec.ir/article-1-1248-fa.html %R %D 2021 %K Solution- focused therapy, Toughness, Coping, Outstanding Students., %X هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رویکرد کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر راهبردهای مقابله‌ای و سرسختی روان‌شناختی دانش‌آموزان سرآمد انجام شد. روش: طرح این پروهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر سرآمد پایه نهم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد آنها 611 نفر برآورد شد. پس از ارزیابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش‌آموزانی که در آزمون آزمون سرسختی روان‌شناختی، نمره پایین‌تر از بقیه کسب کردند، به روش نمونه‌گیری هدفمند، به‌عنوان نمونه پژوهش، انتخاب و در دو گروه یکسان 15نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. گــروه آزمــایش، در 8 جلســه 90 دقیقــه‌ای هر هفته دو جلسه، درمان گروهــی راه‌حل‌محور را دریافت کردند؛ گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافـت نکردنـد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و سرسختی روان‌شناختی کوباسا و همکاران، در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برای تجزیه‌‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون افراد گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌مدار، مسئله‌مدار و سرسختی روان‌شناختی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). نتیجه‌گیری: در مجموع با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که رویکرد کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر کاهش راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار و افزایش راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار و سرسختی روان‌شناختی دانش‌آموزان سرآمد تأثیر دارد. %> http://joec.ir/article-1-1248-fa.pdf %P 126-115 %& 126 %! %9 Research %L A-10-1407-1 %+ Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Torbat-e-Jam Branch. %G eng %@ 1682-6612 %[ 2021