RT - Journal Article T1 - The Effect of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Visual-Auditory Working Memory and Attention in Students with Dysgraphia JF - Research-Institute-for-Education YR - 2022 JO - Research-Institute-for-Education VO - 22 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-1479-fa.html SP - 99 EP - 110 K1 -  Transcranial direct current stimulation (tDCS) K1 - dorsolateral prefrontal cortex K1 - dysgraphia K1 - visual-auditory work memory K1 - attention. AB - هدف: نارسانویسی، یکی از مشکلات عصب روانشناختی است که منجر به افت تحصیل، اختلال در یادگیری و همچنین مشکلات روانشناختی در دانش‌آموزان می شود. این پژوهش به‌منظور بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی بر حافظه کاری دیداری- شنیداری و توجه در دانش‌آموزان نارسانویس دوره ابتدایی انجام شده است. روش: در این مطالعه از روش آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 24 دانش‌آموز (7-12 ساله) مبتلا به نارسانویسی که به‌وسیله روانشناس و روانپزشک تأیید شده و سپس با مصاحبه بالینی بر‌اساس ملاک‌های تشخیصی DSM-V مبتلا به نارسانویسی تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند. سپس این تعداد به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. آن‌گاه قبل و بعد از درمان به‌وسیله آزمون ان بک، آزمون نقص توجه کانرز و آزمون دیکته محقق ساخته ارزیابی شدند. گروه مداخله 15 جلسه به‌صورت یک روز در میان با شدت 5/1 میلی‌آمپر به مدت 20 دقیقه در ناحیه DLPFC تحت درمان تحریک الکتریکی مغزی قرار گرفتند. یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش به کمک شاخص‌های مرکزی، میانگین و انحراف معیار و به‌کارگیری واریانس و همچنین با تحلیل کوواریانس نشان داد که میان ویژگی‌های کودکانی که تحت درمان تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) و کودکان گروه گواه تفاوت معناداری در حافظه کاری دیداری-شنیداری و توجه وجود دارد (05/0p≤). نتیجه‌گیری: تحریک آنُدی ناحیه پیش‌پیشانی خلفی- جانبی موجب بهبود توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری در عملکرد دیکته دانش‌آموزان نارسانویس شد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-1479-fa.html M3 ER -