TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 20 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/10/01 TI - Comparison of Facial Emotion Recognition Ability among Deaf, Semi- deaf and Normal Hearing People TT - مقایسه توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کم‌شنوا و عادی N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بازشناسی توانایی هیجان‌ها در دانش‌آموزان عادی، نیمه‌شنوا و ناشنوای 14 تا 20 ساله شهر مشهد انجام شده است. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع علی مقایسه‌ای است. برای انجام این پژوهش تعداد 105 دانش آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای (بر‌حسب جنسیت و معلولیت) انتخاب و در سه گروه 35 نفره عادی، ناشنوا و کم‌شنوا گمارده شدند. در این مطالعه از نسخه تغییر‌یافته آزمون بازشناسی چهره بنتون (1978) استفاده شده است که چهار زیر‌مقیاس غم، خشم، شادی و ترس را می‌سنجد. یافته ها: تحلیل واریانس یک راهه و چند‌متغیره نشان داد که در مولفه­های بازشناسی هیجان شادی فقط بین گروه ناشنوا و گروه عادی تفاوت معنادار وجود دارد. در مولفه­های بازشناسی هیجان خشم، بازشناسی هیجان ترس و بازشناسی هیجان غم و نمره کل بازشناسی هیجان بین گروه عادی با دو گروه کم شنوا و ناشنوا تفاوت معنادار وجود دارد. بین گروه کم شنوا و ناشنوا در هیچکدام از چهار مولفه تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوا در درک و پردازش حالت‌های هیجانی غم، خشم و ترس به دلیل اینکه تشخیص اینگونه هیجان‌ها نیاز به استفاده از بازنمایی‌های ذهنی بیشتری دارد، ضعیف‌تر عمل می‌کنند. SP - 146 EP - 133 AU - ziaee, maliheh AU - Tabatabaee, Mosa AU - Rajabpoor, Mojtaba AD - Payame Noor University, Smnan. KW - Recognition of emotion KW - Recognition of sadness KW - Recognition of happiness KW - Recognition of fear KW - Recognition of anger KW - Deaf and semi-deaf people. UR - http://joec.ir/article-1-1066-fa.html ER -