%0 Journal Article %A ahmadi, ahmad %A Masomi, Fatemeh %A Mardani, , Latifa Sadat %T The Effect of Transcranial Magnetic Stimulation of Brain over Selective Attention and Continuous Function of Children Suffering from Specific Learning Disability Disorder %J Journal of Exceptional Children %V 22 %N 2 %U http://joec.ir/article-1-1424-fa.html %R %D 2022 %K transcranial magnetic stimulation brain, selective attention, continuous function, learning disability disorder, %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز بر توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 26 کودک مبتلا به اختلال زبانی از دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم ابتدایی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران به‌عنوان نمونه در پژوهش حاضر شرکت کردند. در مرحله پیش‌آزمون از تمام شرکت‌کنندگان آزمون عملکرد مداوم و توجه انتخابی گرفته شد و سپس شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در 5 جلسه پی‌در‌پی تحت مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز قرار گرفتند. مدت زمان تحریک در هر جلسه 20 دقیقه و شدت تحریک نیز 2 میلی‌آمپر در نظر گرفته شد. پس از اتمام مداخله، مرحله پس‌آزمون انجام شد و از آزمون تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر توجه انتخابی (001/0=p ،20/50=f) و عملکرد مداوم (001/0=p ،80/34=f) تفاوت معنادار وجود دارد که با توجه به تفاوت میانگین‌ها، عملکرد گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل است. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که رویکرد مداخله‌ای tDCS در 5 جلسه می‌تواند موجب بهبود توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری شود. %> http://joec.ir/article-1-1424-fa.pdf %P 37-44 %& 37 %! %9 Research %L A-10-1018-1 %+ %G eng %@ 1682-6612 %[ 2022