|
|
فصلنامه کودکان استثنایی- آماده انتشار برای شمارههای آتی
|
مقالات آماده انتشار
|
|
حذف تصاویر و رنگها | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | |
فایل کلی مقاله
تدوین مدل عوامل پیشایند بیصداقتی تحصیلی در آموزش مجازی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم در دوران گسترش پاندمی کروناویروس
مریم عبدالهیمقدم و فضلالله حسنوند
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در دانشآموزان دختر مدارس تیزهوشان در مقطع متوسطه دوم بود. روش: روش پژوهش، بر اساس ماهیت، توصیفی - همبستگی و بر اساس هدف، بنیادی بود. جامعه آماری مشتمل بر دانشآموزان دختر مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم استان لرستان بود. نمونه آماری به منظور پوشش دادن دادههای لازم جهت تحلیل معادلات ساختاری برابر با ۴۸۰ نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری به صورت دردسترس و پرسشنامهها به صورت داوطلبانه و به شیوه نظرسنجی اینترنتی تکمیل و در نرمافزار آموس تحلیل شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بیصداقتی تحصیلی ویترسپون و همکاران، ارزش مدرسه تومینن، سوینی و همکاران، اخلاق تحصیلی گلپرور، هویت علمی وینسنترز و شانن و نظارت والدین سیه، ین و چو بود. یافتهها: یافتهها نشان داد که اخلاق تحصیلی، هویت علمی و ارزش مدرسه دارای رابطه علّی معنادار با بیصداقتی تحصیلی هستند، ولی نظارت والدین فاقد رابطه علّی معنادار با بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که به منظور کاهش بیصداقتی تحصیلی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان در آموزش مجازی باید بر مؤلفههای فردی و شخصیتی همچون اخلاق تحصیلی، هویت علمی و درک ارزش مدرسه تمرکز کرد و تمرکز بر نیروهای بیرونی مانند نظارت والدین نمیتواند زمینهساز کاهش این رفتار مخرب در فضای آموزشی مجازی باشد.
واژه های کلیدی: ارزش مدرسه، اخلاق تحصیلی، بیصداقتی تحصیلی، نظارت والدین، هویت علمی
۱. دکترای روانشناسی تربیتی،دانشگاه بوعلی سینا همدان، مشاور دبیرستان تیزهوشان شهرستان خرمآباد و مدرس دانشگاه فرهنگیان. m.abdolahi۶۵yahoo.com
۲ . نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهران fazl.hasanvandgmail.com
|
|
|
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.61.fa.html
برگشت به اصل مطلب
|
| |