فصلنامه کودکان استثنایی- آماده‌ انتشار‌ برای‌ شماره‌های‌ آتی
مقالات آماده انتشار

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | 
فایل کلی مقاله
 تدوین مدل عوامل پیشایند بیصداقتی تحصیلی در آموزش مجازی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم در دوران گسترش پاندمی کروناویروس
مریم عبدالهیمقدم و  فضلالله حسنوند

چکیده
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در دانشآموزان دختر مدارس تیزهوشان در مقطع متوسطه دوم بود. روش: روش پژوهش، بر اساس ماهیت، توصیفی - همبستگی و بر اساس هدف، بنیادی  بود. جامعه آماری مشتمل بر دانشآموزان دختر مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم استان لرستان بود. نمونه آماری به منظور پوشش دادن داده­های لازم جهت تحلیل معادلات ساختاری برابر با ۴۸۰ نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری به صورت دردسترس و پرسشنامهها به صورت داوطلبانه و به شیوه نظرسنجی اینترنتی تکمیل و در نرمافزار آموس تحلیل شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بیصداقتی تحصیلی ویترسپون و همکاران، ارزش مدرسه  تومینن، سوینی و همکاران، اخلاق تحصیلی گل­پرور، هویت علمی وینسنترز و شانن و نظارت والدین سیه، ین و چو بود. یافته‌ها: یافتهها نشان داد که اخلاق تحصیلی، هویت علمی و ارزش مدرسه دارای رابطه علّی معنادار با بیصداقتی تحصیلی هستند، ولی نظارت والدین فاقد رابطه علّی معنادار با بیصداقتی تحصیلی دانش­آموزان بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که به منظور کاهش بیصداقتی تحصیلی در دانش­آموزان مدارس تیزهوشان در آموزش مجازی باید بر مؤلفه­های فردی و شخصیتی همچون اخلاق تحصیلی، هویت علمی و درک ارزش مدرسه تمرکز کرد و تمرکز بر نیروهای بیرونی مانند نظارت والدین نمی­تواند زمینه­ساز کاهش این رفتار مخرب در فضای آموزشی مجازی باشد.

واژه­ های کلیدی: ارزش مدرسه، اخلاق تحصیلی، بیصداقتی تحصیلی، نظارت والدین، هویت علمی

۱. دکترای روانشناسی تربیتی،دانشگاه بوعلی سینا همدان، مشاور دبیرستان تیزهوشان شهرستان خرمآباد و مدرس دانشگاه فرهنگیان.           m.abdolahi۶۵yahoo.com    
۲ . نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهران      fazl.hasanvandgmail.com
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.61.fa.html
برگشت به اصل مطلب