|
|
|
 |
راهنمای نگارش مقاله |
 |
|
|
|
به نام خدا
راهنمای نگارش مقاله برای فصلنامۀ کودکان استثنایی
نویسندۀ محترم،
با سلام و احترام و تشکر از همکاری شما؛
در این راهنما، شیوه نگارش و ارسال مقاله برای فصلنامۀ علمی-پژوهشی کودکان استثنایی ارائه شده است. خواهشمند است هنگام نگارش مقاله و ارسال آن برای فصلنامۀ کودکان استثنایی، پیش از هر اقدامی، به موارد زیر با دقت توجه فرمایید. شایان ذکر است که مسئولیت رعایت تمام بندهای این راهنما به عهدۀ نویسندۀ مسئول است و چنانچه رهنمودهای مورد نظر رعایت نشود، فصلنامه از داوری مقالۀ شما معذور است.
۱. فصلنامۀ کودکان استثنایی، یک نشریۀ بین رشتهای است و هدف آن انتشار جدیدترین پیشرفتهای علمی در ایران در رشتههای روانشناسی، آموزش و توانبخشی افراد با نیازهای ویژه است. از این رو، هنگام ارزیابی مقالهها، بیش از هر امری، بر مخاطب شناسی، کاربردی و مفید بودن مطالب برای پدران، مادران، کارشناسان، معلمان و مربیان و محققان کودکان استثنایی تأکید میشود. بنابراین مقالههای ارسالی باید پژوهشی و مرتبط با هدفهای فصلنامۀ کودکان استثنایی باشد. همچنین از پذیرفتن مقالات با موضوعاتی که مربوط به والدین ، معلمان، و ....معذوریم.(تأثیر آن بر روی کودکان استثنایی باشد نه والدین و معلمان آنها)
مقالههای مروری و نامه به سردبیر از نویسنده یا نویسندگان مجرب و دارای مقالههای پژوهشی در زمینۀ مورد نظر نیز داوری میشود.
۲. هنگام نگارش مقاله، بر مستند نویسی، استفاده از منابع اصیل و دست اول و ذکر مشخصات منابع بر اساس شیوهنامۀ انجمن روانشناسی آمریکا (APA) توجه کنید. این منابع باید مرتبطترین و تا حد امکان جدیدترین منابع دربارۀ موضوع مورد مطالعۀ شما باشد. پس در گزینش منابع معتبر، علمی، مرتبط و جدید کوشا باشید. شایان ذکر است که مسئولیت صحت علمی کلیۀ منابع مقاله به عهدۀ نویسنده یا نویسندگان است.
۳. مقالههای ارسالی باید حداکثر در ۴۰۰۰ کلمه نوشته و با استفاده از نرم افزار ورد (Word ۲۰۰۷) برای مطالب فارسی با قلم BNazanin فونت ۱۳ و برای مطالب انگلیسی قلم Times New Roman فونت ۱۰، فاصلۀ سطرها یک سانتی متر، حاشیۀ راست، چپ، بالا و پایین ۲ سانتی متر با رعایت آیین نگارش، نوشته و تایپ شود.
۴. توصیۀ موکد میشود مقالۀ ارسالی بر اساس شیوهنامۀ خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی ویرایش و تایپ شود به ویژه نیمفاصلهها رعایت شود، مانند میشود، برنامهریزی، یافتهها و برای کسرۀ اضافه در کلمههای مختوم به ها، از علامت "ء" استفاده شود، مانند دربارۀ مقالۀ شما، نامۀ ایشان و خانۀ ما.
۵. با توجه به محتوای مقالههای شمارههای گذشتۀ فصلنامۀ کودکان استثنایی، از ارسال مقالههای تکراری اجتناب شود و حتی الامکان در مقالات مرتبط با موضوع خود که در مجله کودکان استثنایی چاپ شده است، استفاده کنید
۶. مقاله ارسالی نباید پیشتر در جای دیگری چاپ شده باشد.
۷. مقالۀ ارسالی، تا مشخص شدن نتایج داوری، نباید به طور همزمان به مجلۀ دیگری فرستاده شود.
۸. مقالههای ارسالی، باز گردانده نمیشود.
۹. فصلنامه در پذیرش یا عدم پذیرش و ویرایش مقالهها آزاد است.
۱۰. نویسنده مسئول موظف است تصویر آخرین مدرک تحصیلی و حکم استخدامی خود و بر حسب نام مسوولیت وجود یک مولف یا عدم وجود آن در نام مولفان و ترتیب مولفان به عهده نویسنده مسئول است و در صورت هر ادعایی مجله مسئولیت آن را نمی پذیرد.
۱۱. سعی شود در نوشتن مقاله، علائم نقطه گذاری و پاراگراف بندی (هر پاراگراف، بین ۵ تا ۷ سطر) رعایت شود.
۱۲. در متن مقاله، اعداد را به صورت حروف (برای مثال، ۵ را پنج) بنویسید.
۱۳. منابع مورد استفاده در درون متن مقاله و منابع پایانی بر اساس شیوهنامۀ انجمن روانشناسی آمریکا (APA) ذکر شود.همچنین منابع درون متنی با منابع پایانی یکسان باشند.
۱۴. اصطلاحات، اعداد و اسامی خاص داخل متن، همه به زبان فارسی باشد (در متن فارسی، کلمۀ انگلیسی به کار نرود).
۱۵. مقاله حتما باید مرحله پیگیری را داشته باشد.
۱۶. نویسنده ملزم به گرفتن گواهی تعیین اصالت متن اثر از سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور یا سامانه دیگر را با فرم تعهد نامه بارگذاری کند.
۱۷. ساختار مقاله باید به شرح زیر باشد:
-
عنوان مقاله: عنوان مقاله باید کوتاه، جذاب، رسا و بیانگر هدف اصلی مقاله و متناسب با محتوای آن حداکثر ده کلمه باشد. از ذکر واژههای غیرضروری، مانند بررسی و مطالعه و بیان سال و محل پژوهش اجتناب شود. وسط چین با قلم ۱۴ ضخیم BNazanin
-
مشخصات نویسنده یا نویسندگان: نام و نام خانوادگی کامل نویسنده یا نویسندگان به ترتیب مشارکت و وابستگی سازمانی، رتبۀ دانشگاهی، نشانی الکترونیکی و تلفن همراه در صفحۀ اول مقاله به زبان فارسی و زبان انگلیسی ذکر شود.
-
چکیدۀ مقاله، به زبان فارسی و انگلیسی (حداکثر ۲۵۰ کلمه) شامل زمینه و هدف، روش کار، یافتهها و نتیجهگیری در یک پاراگراف به طور فشرده و منسجم نوشته شود. چکیدۀ فارسی و چکیدۀ انگلیسی باید با یکدیگر همخوانی کامل داشته باشند. (در چکیده مقاله حتما عنوانها (هدف، روش، یافتهها، نتیجه گیری) (objective, method, Resulte, conclusion)
مشخص و بولد باشند
-
واژههای کلیدی، بین سه تا پنج واژه باشد و بین واژهها، ویرگول گذاشته شود، نه خط تیره.
-
مقدمه: در این بخش، بیان مسأله، پیشینۀ پژوهش و نظریههای مربوط همراه با نقد آنها، اطلاعات کلیدی، تعریف مفاهیم، معرفی متغیرها، اهمیت پژوهش و فرضیه یا فرضیهها و هدف یا هدفهای پژوهش ذکر شود. توصیه میشود پیشینۀ پژوهشی مقالۀ مورد نظر به گونهای ساختارمند و منطقی بیان شود و از تکرار مطالب خودداری گردد.
-
روش: در این بخش، جامعۀ آماری، روش نمونهگیری، افراد مورد مطالعه یا شرکت کنندگان و ویژگیهای جمعیت شناختی آنان، موقعیت پژوهش، روش پژوهش، ابزار پژوهش (ساختار و ماهیت، ویژگیهای روانسنجی و شیوۀ نمرهگذاری) و شیوۀ اجرای آنها، روشهای تحلیل آماری (توصیفی و استنباطی) و بر حسب مورد برنامۀ مداخلهای، شیوۀ اجرای آن معرفی و بیان شود.
-
یافتهها: ارائۀ جدولها و نمودارهای مهم (حداکثر پنج جدول و یا نمودار) و تبیین یافتههای مهم. برای ارائه جدولها و نمودارها ضروری است مطابق سبک APA، عنوان جدول در بالا و عنوان نمودار در پایین آن درج شود. شایان ذکر است که عنوان جدول و عنوان نمودار سیاه و وسطچین شود و در عنوان جدول، ابتدا نوشته میشود: جدول ۱ و در امتداد آن عنوان جدول نوشته میشود (بدیهی است که جدول شماره ۱ نادرست است!). در عنوان نمودار، ابتدا نوشته میشود: نمودار ۱ و در ادامه عنوان نمودار نوشته میشود (بدیهی است که نمودار شماره ۱ نادرست است!). نتایج تایید و یا عدم تایید فرضیات و اندازه اثر نیز باید گزارش شود
-
بحث و نتیجهگیری: این بخش شامل مروری بر فرضیهها یا سوالهای پژوهش بر اساس یافتههای به دست آمده، تبیین و تفسیر نتایج، تعمیم پذیری یافتهها و مقایسۀ نتایج با یافتههای دیگران و بیان محدودیتها و پیشنهادها است.
-
یادداشتها: معادل انگلیسی اسامی خاص و اصطلاحات خاص (برای بار اول) در بخش یادداشتها ذکر شود (پیش از منابع). گفتنی است نام افرادی که در بخش منابع ذکر شده است، لازم نیست در بخش یادداشتها دوباره ذکر شود.
-
تشکر و سپاسگزاری
-
منابع: دقت شود مشخصات کامل تمام منابعی که در متن مقاله از آنها استفاده شده است، در فهرست منابع ذکر شود. مشخصات کامل منابع مورد استفاده در دو بخش جداگانه (الف: به زبان فارسی و ب: به زبان انگلیسی) به ترتیب حروف الفبای فارسی و انگلیسی و بر اساس سبک APA ذکر شود.
-
ملاحظات اخلاقی: لازم است اصول اخلاقی پژوهش و مجوزهای لازم در جمله که اخلاقی نیز ذکر گردد.
۱۶. فایل مقالۀ آماده شده (با نام و بدون نام)، از طریق سایت فصلنامۀ کودکان استثنایی به نشانی زیر ارسال شود: www.joec.ir
۱۷. در خصوص نحوۀ نگارش منابع، به جدول ۱ مراجعه کنید.
جدول ۱ نحوۀ نگارش چند منبع مهم
عنوان منبع |
چگونگی نگارش |
مقالۀ چاپ شده در مجلات |
نام خانوادگی و حرف اول نام نویسنده یا نویسندگان (سال انتشار). عنوان مقاله. نام نشریه (فقط نام نشریه ایتالیک شود)، دوره، شماره و صفحات.
نمونه: بهپژوه، ا؛ طاهریان، م و شکاررو، م .(۱۳۹۷). رابطۀ تحرک و جهتیابی با استفاده از عصای سفید با سلامت روانی و خصلتهای شخصیتی در افراد با آسیب بینایی. فصلنامۀ کودکان استثنایی، (شمارۀ پیاپی ۶۸)، ۱۸، ۲، ۹۹-۱۱۲. |
کتاب (تألیف) |
نام خانوادگی وحرف اول نام نویسنده یا نویسندگان (سال انتشار). عنوان کتاب (فقط عنوان کتاب سیاه شود) و چاپ چندم. مکان نشر: ناشر (بدیهی است که چاپ اول ذکر نمیشود).
نمونه:بهپژوه، احمد (۱۳۹۸). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه (چاپ پنجم). تهران: انتشارات آوای نور. |
کتاب (ترجمه) |
نام خانوادگی و نام نویسنده یا نویسندگان اصلی (سال انتشار اثر اصلی به میلادی). عنوان کتاب (فقط عنوان کتاب سیاه شود). نام و نام خانوادگی مترجم یا مترجمان (تاریخ انتشار اثر ترجمه شده به هجری شمسی). مکان نشر: ناشر.
نمونه: انجمن ناتوانیهای هوشی و رشدی آمریکا (۲۰۱۰). ناتوانی هوشی: تعریف، طبقهبندی و نظامهای حمایتی (چاپ دوم). ترجمۀ احمد بهپژوه و مونا دلاوریان (۱۳۹۸). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. |
مجموعۀ مقالات یا فصلی از یک کتاب |
نام خانوادگی و حرف اول نام نویسنده یا نویسندگان مقاله یا فصل مورد نظر (سال انتشار). عنوان فصل. در نام و نام خانوادگی ویراستار یا ویراستاران، عنوان کتاب (فقط عنوان کتاب سیاه شود) (صص.(xxx-xxx مکان نشر: ناشر.
نمونه: نوابینژاد، ش (۱۳۹۶). روانشناسی رشد. در استادان طرح جامع آموزش خانواده، خانواده و فرزندان در دورۀ ابتدایی (چاپ بیست و چهارم) (صص ۱۱-۳۲). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. |
رساله یا پایاننامه |
نام خانوادگی و نام نویسنده (سال نگارش). عنوان رساله یا پایاننامه (فقط عنوان رساله یا پایاننامه سیاه شود). نام دانشکده، نام دانشگاه. |
توصیه میشود برای آشنایی با شیوۀ نگارش مقالههای علمی به منبع زیر مراجعه شود:
انجمن روانشناسی آمریکا (۲۰۱۲). راهنمای نگارش و نشر مقالۀ علمی (ویرایش ششم). ترجمۀ احمد علیپور، اکبر رضایی و یوسف ساجدی فر (۱۳۹۳). تهران: انتشارات ارجمند.
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]
|
|
|
|