[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام و اشتراک::
برای نویسندگان::
برای داوران::
آرشیو مجله و مقالات::
مقالات آماده انتشار::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
فرایند بررسی مقالات (فلودیاگرام)::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 560
نرخ پذیرش: 44.8
نرخ رد: 55.2
میانگین داوری: 267 روز
میانگین انتشار: 182 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
مقایسه اثربخشی مداخلات خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علائم اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی (ADHD)
فهیمه حمزه ­نژادی، دکتر فریبرز باقری دکتر محمد حاتمی، دکتر فریبرز درتاج
چکیده:         
 هدف: یکی از اختلالات شایع دوران کودکی، اختلال بیش­فعالی- نارسایی توجه است که می­تواند ناشی از کمبود خودتنظیمی باشد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخلات خودتنظیمی رفتارتوجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علایم اختلال نارسایی توجه/  بیش­فعالی دانش­آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.روش : پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان مبتلا به نارسایی توجه- بیش­فعالی پایه اول تا پنجم ابتدایی بودند که به مراکز روانشناختی منطقه ۵ شهر تهران مراجعه کرده بودند. نخست، توسط سیاهه علایم مرضی کودکان (CSI-۴) مورد غربالگری قرار گرفتند. سپس ۴۵ نفر از دانش­آموزانی که بیشترین تراز ADHD را داشتند، به تصادف انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) تصادفی جایگزین شدند. داده­های به­دست آمده با روش تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بن­فرونی تحلیل شدند.  یافته‌ها: نتایج نشان داد دو گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معناداری را در پس­آزمون داشته‌اند (۰۰۱/۰p<). علاوه براین، نتایج نشان داد بین میانگین ADHD گروه مداخلات خودتنظیمی رفتار توجهی با میانگین ADHD گروه خودتنظیمی رفتار انگیزشی تفاوت معناداری وجود ندارد. به­عبارت دیگر تاثیر دو روش درمانی در کاهش نارسایی توجه و بیش­فعالی یکسان است (p<۰/۰۱). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل، می­توان نتیجه گرفت آموزش فرآیندهای خودتنظیمی انگیزشی و رفتارتوجهی می­توانند بر کاهش علائم اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی در این کودکان کمک قابل توجهی کند. (p<۰/۰۱).
 
کلید واژه‌ها: خودتنظیمی، رفتار توجهی، رفتار انگیزشی، اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی
دفعات مشاهده: 449 بار   |   دفعات چاپ: 41 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
هم‌سنجی اثربخشی بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا
 
مرضیه پهلوانی  و دکتر محمد عاشوری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف هم‌سنجی اثربخشی بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه­ شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری این پژوهش از ۴۲ کودک ناشنوای ۴ تا ۶ ساله تشکیل می‌شد که با روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر و کودک آوا در شهر اصفهان انتخاب شدند و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ۱۴ نفری اختصاص یافتند. یکی از گروه­های آزمایش در برنامه­ بازی‌‌درمانی گشتالتی در ۸ جلسه­ (یک بار در هفته­، هر جلسه ۴۵ دقیقه) و گروه آزمایش بعدی در برنامه­ لگو درمانی در ۱۰ جلسه­ (یک بار در هفته­، هر جلسه ۳۵ تا ۴۰ دقیقه­) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این برنامه­ها شرکت نکرده و در برنامه رایج مرکز شرکت داشتند. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس شایستگی اجتماعی هیجانی (۲۰۱۳) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک­متغیری و چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تاثیر مثبت و معناداری داشت (۰۰۱/۰ > P). همچنین، نتایج مقایسه این دو نوع بازی‌درمانی بیانگر آن بود که بین میزان تاثیر بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود نداشت (۰۵/۰ > P). نتیجه‌گیری: بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی باعث بهبود شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا شد. پیشنهاد می‌گردد که از بازی‌‌درمانی گشتالتی و لگو درمانی برای بهبود شایستگی اجتماعی هیجانی سایر کودکان با نیازهای ویژه استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: بازی‌‌درمانی گشتالتی، لگو درمانی، شایستگی اجتماعی هیجانی، کودکان ناشنوا.
دفعات مشاهده: 452 بار   |   دفعات چاپ: 44 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
مقایسه کودکان مبتلا به اختلال نقص­ توجه/ بیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌فعالی، اختلال یادگیری خاص و عادی از لحاظ پردازش حسی، کمک­طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله
 
زهرا موثقی، دکتر لیلا شاملی، دکتر حبیب هادیان­فرد
 
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/ بیش‌فعالی، یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی انجام شد. روش: در پژوهش حاضر که از نوع علی مقایسه‌ای بود، از میان تمامی دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۲ ساله دارای اختلالات نقص توجه/ بیش‌فعالی، یادگیری خاص و عادی شهر شیراز که در سال ۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند ۱۵۰ نفر (۵۰ نفر دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال، ۵۰ نفر دارای اختلال یادگیری خاص و ۵۰ نفر عادی) به شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با لحاظ نمودن ملاک­های ورود و خروج انتخاب شدند. از ابزارهای مقیاس تشخیصی اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالیSNAP (فرم والدین) مقیاس پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله جهت ارزیابی افراد استفاده شد. داده­ها از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد هر سه گروه دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات نقص توجه/ بیش‌فعالی، یادگیری خاص و عادی در مولفه‌های پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبرد‌های حل مسئله اختلاف معناداری با هم دارند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه شواهدی بر مشکلات پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبرد‌های حل مسئله در دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص و  نقص توجه/بیش‌فعالی فراهم می‌کند. بنابراین لازم است مداخله‌ها و آموزش‌های روان­شناختی  در جهت بهبود و اصلاح مشکلات این دانش‌آموزان لحاظ شود.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/بیش­فعالی، اختلال یادگیری خاص، پردازش حسی، راهبرد‌های حل مسئله، کمک‌طلبی تحصیلی
دفعات مشاهده: 460 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
اثربخشی آموزش ذهن­ آگاهی بر انعطاف­ پذیری شناختی و تاب­ آوری دانش­ آموزانِ با نقص بینایی شهر یاسوج
 
فاطمه نجفی و وحید دستیار
 
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش ذهن ­آگاهی بر انعطاف­پذیری شناختی و تاب­ آوری دانش ­آموزانِ با نقص بینایی (کم­ بینا و نابینا) شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش به روش­ نیمه­ آزمایشی و از نوع پیش­ آزمون – پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش­ آموزانِ با نقص بینایی مدرسه شقایق شهر یاسوج است که، در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۷ مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل تمامی جامعه آماری (۱۰ نفر مورد آموزش ذهن­آگاهی قرار گرفتند و ۱۰ نفر دانش ­آموز که هیچ مداخله­ای روی آن­ها صورت نگرفت) بود که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آموزش مداخله ذهن­ آگاهی، پرسشنامه­ تاب­ آوری کونر و دیویدسون (۲۰۰۳) و پرسشنامه انعطاف­پذیری شناختی مارتین و روبین (۱۹۹۵) بود. روش مداخله­ی ذهن­ آگاهی به مدت ۸ جلسه­ی ۹۰ دقیقه­ ای برای گروه آزمایش ارائه گردید. داده ­ها با نرم­ افزار Spss-۲۱­و آزمون­ تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج به دست آمده از مقایسه پس­آزمون مولفه­ های انعطاف­ پذیری شناختی و تاب­ آوری در دو گروه با کنترل کردن اثر پیش ­آزمون، پس از شرکت در جلسات مداخلات ذهن ­آگاهی نشان داد نمرات مولفه ­های انعطاف­ پذیری شناختی و تاب ­آوری دانش ­آموزانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آن­هایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند افزایش معناداری داشت (۰۵/۰ ≥ P). نتیجه­گیری: آموزش ذهن­ آگاهی می­تواند رویکردی موثر در
انعطاف­ پذیری شناختی و تاب­ آوری افراد کم ­بینا و نابینا باشد.
 
کلیدواژه­ ها: انعطاف­پذیری شناختی، تاب­آوری، ذهن­آگاهی، کم بینا، نابینا.
دفعات مشاهده: 465 بار   |   دفعات چاپ: 46 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارت­های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا
زهرا توحیدی­ منش، نورعلی فرخی، حسن اسدزاده، پرویز شریفی درآمدی
چکیده
 هدف :هدف از انجام این پژوهش ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارت­های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود.  روش :روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. ۲۴ دانش­آموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانش­آموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدندطی ۶۰ جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامۀ مهارت­های اجتماعی اوتیسم بلینی استفاده شد..یافته ها: یافته های  حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نیز نشان داد که برنامه تحلیل رفتار کاربردی در سطح معناداری ۰۰۱/۰ موجب بهبود مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم شده است.نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر به این نتیجه دست یافتیم که برنامه ABAبرروی مهارت های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده بنابراین پیشنهاد می شود که معلمان اوتیسم از این برنامه برای این گروه کودکان استفاده کنند.
واژگان کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، مهارت­های اجتماعی، کودکان طیف اوتیسم  
 
دفعات مشاهده: 489 بار   |   دفعات چاپ: 61 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
مقایسه اثر اسنارک (تداعی عدد- مکان) در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، نقص توجه و نوجوانان عادی
 
دکتر سوسن علیزاده فرد،   پریسا اردبیلی،  دکتر احمد علیپور
 
چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر اسنارک و بررسی بازنمایی عدد-مکان در نوجوانان ایرانی مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، اختلال نقص توجه و نوجوانان بدون اختلال طراحی و انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‏ای بود. جامعه آماری نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ ساله شهر تهران؛ و گروه نمونه شامل ۳۰ فرد مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، ۳۰ فرد مبتلا به اختلال نقص توجه، و۳۰ نوجوان بدون اختلال بودند که با روش نمونه‏گیری به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. همه این افراد تکلیف بزرگی اعداد (جورجز، ۲۰۱۷) را اجرا نموده و به آن پاسخ دادند. یافته‏ها: نتایج نشان داد که اثر اسنارک در نوجوانان عادی، و مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، و نقص توجه وجود دارد، به‏صورتی که بیشترین مقدار اسنارک در افراد مبتلا به بیش‏فعالی و کمترین مقدار مربوط به افراد عادی است. این اثر به شکل بازنمایی اعداد کوچک در سمت راست، و بازنمایی اعداد بزرگ در سمت چپ دیده می‏شود. همچنین گروه سالم بیشترین پاسخ‏های صحیح و گروه دارای نقص توجه، کمترین تعداد پاسخ‏های صحیح را داده‏اند؛ و زمان واکنش گروه نقص توجه بیشترین، و زمان واکنش گروه بیش‏فعال کمترین مقدار بوده است. نتیجه‏گیری: این نتایج اولاً مشخص می‏کند که اثر اسنارک معکوس در فارسی زبانان ایرانی وجود دارد، و همچنین نشان دهنده بزرگتر بودن اثر اسنارک در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه است.   
واژه‏های کلیدی: اسنارک، تداعی عدد- مکان، بیش فعالی، نقص توجه.
دفعات مشاهده: 483 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 70 queries by YEKTAWEB 4410