[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 282 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: مقالات آماده انتشار ::
 | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | 
فایل کلی مقاله

سنتز پژوهی درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم
معصومه واحد مطلق، دکتر مریم صفر نواده*، دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی
چکیده
هدف: این تحقیق، مطالعه نظام­مند برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی  دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم است. در این تحقیق، یک برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی  از تمام جوانب مورد بررسی قرار گرفته است. روش: رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فرا ترکیب می­باشد. برای یافتن ویژگی­ها و مؤلفه­های برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی، پژوهش­های اخیر با روشی نظام­مند انتخاب شده­اند. جامعه مورد مطالعه تحقیقات انجام شده از پژوهش­های ۱۵سال اخیر است که طی واکاوی محتوایی، دسته بندی و غربالگری انجام گرفته و در حدود ۳۱ پژوهش واجد شرایط و معیارهای مد نظر، بصورت هدفمند انتخاب شده، کد گذاری و طبقه­ بندی صورت گرفته و الگوها، پایه ­های نظری و مضامین اصلی استخراج شدند. یافته­ها: با استفاده از تحلیل محتوا چهار بعد شناسایی شد که شامل دوازده زیر طبقه به شکل بعد رویکردهای برنامه درسی در چهار زیر طبقه، بعد اهداف برنامه درسی در سه زیر طبقه، بعد محتوای برنامه درسی در سه زیر طبقه، بعد فرایند یاددهی- یادگیری در سه زیر طبقه، بعد ارزشیابی در برنامه درسی در سه زیر طبقه می­باشد. نتیجه­گیری: بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی در دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم موثر است.
واژه ­های کلیدی: سنتز پژوهی، برنامه درسی، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، اختلال اتیسم.
 ۱.  دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
 ۲.نویسنده مسئول: دکترای برنامه­ریزی­درسی دانشیار هیئت علمی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران، ایران
۳. دکترای برنامه­ ریزی ­درسی دانشیار مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تهران، ایران
دفعات مشاهده: 1187 بار   |   دفعات چاپ: 93 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقالات آماده انتشار ::
 | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | 
فایل کلی مقاله
 تدوین مدل عوامل پیشایند بیصداقتی تحصیلی در آموزش مجازی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم در دوران گسترش پاندمی کروناویروس
مریم عبدالهیمقدم و  فضلالله حسنوند

چکیده
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل پیشایندهای بیصداقتی تحصیلی در دانشآموزان دختر مدارس تیزهوشان در مقطع متوسطه دوم بود. روش: روش پژوهش، بر اساس ماهیت، توصیفی - همبستگی و بر اساس هدف، بنیادی  بود. جامعه آماری مشتمل بر دانشآموزان دختر مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم استان لرستان بود. نمونه آماری به منظور پوشش دادن داده­های لازم جهت تحلیل معادلات ساختاری برابر با ۴۸۰ نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری به صورت دردسترس و پرسشنامهها به صورت داوطلبانه و به شیوه نظرسنجی اینترنتی تکمیل و در نرمافزار آموس تحلیل شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بیصداقتی تحصیلی ویترسپون و همکاران، ارزش مدرسه  تومینن، سوینی و همکاران، اخلاق تحصیلی گل­پرور، هویت علمی وینسنترز و شانن و نظارت والدین سیه، ین و چو بود. یافته‌ها: یافتهها نشان داد که اخلاق تحصیلی، هویت علمی و ارزش مدرسه دارای رابطه علّی معنادار با بیصداقتی تحصیلی هستند، ولی نظارت والدین فاقد رابطه علّی معنادار با بیصداقتی تحصیلی دانش­آموزان بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که به منظور کاهش بیصداقتی تحصیلی در دانش­آموزان مدارس تیزهوشان در آموزش مجازی باید بر مؤلفه­های فردی و شخصیتی همچون اخلاق تحصیلی، هویت علمی و درک ارزش مدرسه تمرکز کرد و تمرکز بر نیروهای بیرونی مانند نظارت والدین نمی­تواند زمینه­ساز کاهش این رفتار مخرب در فضای آموزشی مجازی باشد.

واژه­ های کلیدی: ارزش مدرسه، اخلاق تحصیلی، بیصداقتی تحصیلی، نظارت والدین، هویت علمی

۱. دکترای روانشناسی تربیتی،دانشگاه بوعلی سینا همدان، مشاور دبیرستان تیزهوشان شهرستان خرمآباد و مدرس دانشگاه فرهنگیان.           m.abdolahi۶۵yahoo.com    
۲ . نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهران      fazl.hasanvandgmail.com
دفعات مشاهده: 1217 بار   |   دفعات چاپ: 95 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقالات آماده انتشار ::
 | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | 
فایل کلی مقاله
اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش تکانشگری و قلدری دانش­آموزان پسر دارای اختلال رفتاری
حافظ پادروند، دکتر عزت­اله قدم­پور، قاسم صفاری، شادی ذوالفقاری، دکتر مسلم قبادیان
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کاهش تکانشگری و قلدری دانش­آموزان پسر دارای اختلال رفتاری بود. روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پسر ۱۵-۱۲ سال دارای اختلال رفتاری شهر خرم آباد بود که در سال تحصیلی۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری، تعداد ۳۰ دانش­آموز دارای اختلال رفتاری به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب، و در ادامه هر یک از آن­ها به روش نمونه­گیری تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. به منظور جمع­­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه تکانشگری بارات، مقیاس قلدری ایلی­نویز، پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (مقیاس معلم) و آموزش مثبت اندیشی استفاده شد. آموزش مثبت‌اندیشی به صورت ۱۰ جلسه ۷۵ دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی در کاهش تکانشگری و قلدری دانش آموزان دارای اختلال رفتاری موثر است (۰۵/۰p<). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش پیشنهاد می­شود که از رویکرد آموزشی مثبت اندیشی در جهت کاهش رفتارهای تکانشگری و قلدری دانش­آموزان دارای اختلال رفتاری استفاده شود.
کلیدواژه­ ها: مثبت اندیشی، تکانشگری، قلدری، اختلال رفتاری، دانش­آموزان پسر

_____________________________________________________________
۱- نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان، مدرس دانشگاه فرهنگیان
۲ - استاد، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
۳ - کارشناس ارشد روان­شناسی بالینی
۴ - دانشجوی دکتری روان­شناسی بالینی
۵ - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
دفعات مشاهده: 1192 بار   |   دفعات چاپ: 96 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقالات آماده انتشار ::
 | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | 
.فایل کلی مقاله

اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی)

سیده مریم طیبی ماسوله۱،  دکترکامبیز پوشنه۲، دکترعلی اکبر خسروی بابادی۳،
دکترحمیدرضا رضازاده۴،  دکتر احمد رمضانی۵

چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی) بوده است. آموزش شهروندی، دانش، مهارت و ادراک دانش­آموزان را تجهیز نموده و نقش مؤثر‏ی در زندگی عمومی آن­ها دارد. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و متخصصان برنامهریزی درسی ویژه و کارشناسان سازمان استثنایی است. نمونه‌گیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و ۲۴ نفر از خبرگان در این بخش شرکت کردند. از آنجایی که جامعه آماری ۱۸۲ نفر (کارشناسان و مربیان دانش آموزان کم‌توان ذهنی) و نمونه براساس جدول کوکران با خطای ۰.۱ تعداد ۷۹ نفر محاسبه شده است. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی به روش تحلیل داده بنیاد به شناسایی شاخص‌های پژوهش مبادرت ورزیده و جهت اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار SMARTPLS استفاده شد. یافتهها:  بر اساس آن ارتباط خطی میان مقوله‌های پژوهش شامل شرایط علی، مقوله‌های محوری، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله­گر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. نتیجه‌گیری: نتایج ارائه‌شده در این پژوهش نشان می‌دهد مهم‌ترین نتایج به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها بر محتوای آموزش شهروندی و روش‌های آموزش تأکید داشتند. در خصوص روش‌های تدریس و آموزش نیز، بر تشکیل گروه­های غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروه‌ها، یادگیری در عمل و روش‌های تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آموزش شهروندی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، کودکان کم‌توان ذهنی

______________________________________________
۱. دانشجوی گروه برنامه‌ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲. نویسنده مسئول:استادیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۳. دانشیار گروه تربیت و مشاور، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۴. استادیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۵. استادیار زبان شناسی همگانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، ایران
دفعات مشاهده: 1187 بار   |   دفعات چاپ: 82 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله

اثربخشی روش درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم
احمد اسمعلی۱ ، زهرا رمضانی الالانی ۲،
چکیده 
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش درمان با کمک سگ­های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم اتیستیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان با اختلالات طیف اتیسم شهر تهران در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بودند که به منظور دریافت درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم به مراکز این درمان (مدرسه سگ های های گروه کار sk۹) مراجعه کرده بودند. روش نمونه­گیری به شیوه در دسترس بود به این صورت که تعداد نمونه ۲۰ نفر جامعه آماری مذکور انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر) و کنترل (۱۰ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۱ ساعت و به صورت هفته ای یک جلسه درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم دریافت کردند. به منظور گردآوری داده ها در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون از سیاهه مشکلات رفتاری و نیمرخ مهارت ‌های اجتماعی اُتیسم استفاده شد. داده­های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزارآماری spss نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: یافته ها نشان داد که درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم تأثیر معناداری بر بهبود مهارت های ارتباطی (۰۱/۰p<) و کاهش رفتارهای کلیشه ای (۰۱/۰p<) کودکان با اختلالات طیف اتیسم داشت. نتیجه­گیری: به طور کلی نتایج حاصل از این مطالعه نشان­دهنده اثربخشی درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم بود. بنابراین برای درمان مشکلات ارتباطی و رفتارهای کلیشه­ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم می­توان از این روش درمانگری استفاده کرد.

واژه­های کلیدی : سگ­های دستیار اتیسم، مهارت­های ارتباطی، رفتارهای کلیشه­ای، اختلال اتیسم

  1. استادیار، گروه  روانشناسی ، دانشگاه مراغه  ، مراغه ، ایران .
  2. کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد  اسلامی ، ارومیه ، ایران
دفعات مشاهده: 2529 بار   |   دفعات چاپ: 215 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله
بررسی تاثیر روش­های آموزش انفرادی بر عزت نفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی

محسن ایزان و  افسانه احمدی علی آبادی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش­های آموزش انفرادی (یادگیری در حد تسلط و آموزش خصوصی) بر عزت نفس، انگیزش­تحصیلی و عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام ­گرفت. روش: روش­پژوهش، شبه­تجربی و از نوع طرح پیش‌آزمون-­­پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه­کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن تشکیل می دهند که به روش نمونه­گیری هدفمند، ۳۲ نفر انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI)، مقیاس تجدیدنظر شده­ی هوش وکسلر، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هرمنس، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (۱۶ نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. مداخله آموزشی در ۸ جلسه به مدت یک­ماه برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرم­افزارSPSS  نسخه ۲۶ تحلیل شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش­آموزانی که آموزش­های انفرادی را دریافت کرده بودند، در انگیزش­تحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن در مقایسه با گروهی که آموزش انفرادی را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کرده­اند. نتیجه­گیری: روش­های آموزش انفرادی بر انگیزش­تحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی تاثیر مثبت دارد. لذا، می­توان اذعان کرد که از روش­های آموزش انفرادی می­توان به­منزله برنامه آموزشی اثربخش برای حل مسائل این دانش­آموزان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، آموزش انفرادی، عزت­نفس، انگیزش­تحصیلی، مهارت خواندن

 
 این مقاله برگرفته از کار تجربی نویسندگان مقاله می باشد.
۱.  مدیر مدرسه و دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان  Mohsenizan۶۸gmail.com
۲. آموزگار مقطع ابتدایی و دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه  Afsaneh.ahmadi۶۸۷۲gmail.com
دفعات مشاهده: 2481 بار   |   دفعات چاپ: 200 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله

مطالعه مروری: تکانشگری در کودکان ؛ تعاریف ، علل و نظریه ها

بهزاد امینی۱، دکتر سید علی حسینی۲، حمیدرضا آزادی۳، دکتر ابراهیم پیشیاره

هدف: تکانشگری یک عامل تعیین کننده مهم در تفاوت های شخصیتی ، ویژگی تشخیصی در اختلالات روانشناختی و عامل اساسی و تأثیرگذار در بروز رفتارهای خطرناک است. دوران کودکی مهمترین دوره ای است که در آن اکثر ریشه های اساسی رفتار شکل گرفته و تا بزرگسالی ادامه دارد. دستیابی به یک تعریف دقیق و یکپارچه از تکانشگری بر اساس علل بالقوه از جنبه های مختلف ، اولین قدم در یافتن راه حل محسوب می شود.
اهداف: هدف از این مطالعه بررسی مهمترین مباحث مربوط به تکانشگری در کودکان است ؛ این مباحث شامل علل ، تعاریف مختلف و تئوری های مطرح در تکانشگری می باشد.روش ها: تمام مقالات در دسترس مربوط به تکانشگری در کودکان به زبان انگلیسی یا فارسی ، که تا مارس ۲۰۲۰ در پایگاه های الکترونیکی ، از جمله Web of Science ، Scopus ، PubMed و OT seeker منتشر شده بو مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: از ۶۵ مقاله استخراج شده ، ۲۱ مقاله با معیارهای ورود و معیارهای خروج منطبق گردیدند.  طبق CEBM (مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد) ، کیفیت مقالات مورد مطالعه متوسط روبه خوب بود. بعلاوه ، مقالات مطابق با معیارهایPEDro متوسط ​​بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج ، به نظر می رسد نقص در برنامه ریزی ، نقص در توجه به عواقب آینده و سرعت عمل بالا در پاسخ به محرک های بیرونی و داخلی از دلایل مهم تکانشگری است.
واژه های کلیدی: تکانشگری ، تعاریف ، کودکان ، بررسی ، علل.
۱ دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
۲استاد تمام گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
۳ دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
۴نویسنده مسئول، دانشیار گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دفعات مشاهده: 2501 بار   |   دفعات چاپ: 202 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله

اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در افزایش توجه انتخابی و توجه مستمر دانش ­آموزان با اختلال خواندن

رائده نقیب السادات، هادی هاشمی رزینی، افشین صلاحیان

چکیده
زمینه و هدف: ناتوانی‏های یادگیری یک اختلال عصبی-تحولی با منشأ زیستی بوده و مبنایی است برای نابهنجاری‏ها در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال از قبیل نارسایی در توجه ارتباط دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در توجه انتخابی و توجه مداوم دانش­آموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر ۷ تا ۱۲ سال دارای اختلال خواندن است که به مراکز روان­شناسی، مشاوره و کلینیک­های روان­پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری موردنظر تعداد ۳۰ دانش­آموز به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. شرکت­کنندگان در پژوهش آزمون رنگ­واژه استروپ (بندر، ۱۹۸۳) و آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، ۱۹۶۵) را تکمیل کردند و آزمودنی­های گروه آزمایش ۸ جلسه (هفته­ای یک جلسه) پروتکل درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی (آیرس، ۱۹۹۶) را دریافت کردند. در نهایت تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر توسط نرم افزار spss۲۶ انجام شد. یافته­ها: نتایج نشان دادند که گروه دریافت­کننده برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در متغیرهای وابسته این پژوهش نسبت به گروه کنترل نه تنها اثربخشی بیشتری را نشان داد­ه­اند (p<۰.۰۰۱) بلکه در طی زمان نیز این میزان اثرگذاری برای آنها حفظ شد که پایداری اثر مداخله را نشان می­دهد (p<۰.۰۰۱). نتیجه­گیری: نتایج نشان دادند که این روش درمانی در بهبود توجه انتخابی و توجه مستمر به صورت پایدار در کودکان با اختلال خواندن مؤثر بوده است و برنامه­ریزان و درمان­گران می­توانند استفاده از  این روش درمانی را در دستورکار خود قرار دهند.
کلید واژه ­ها: اختلال خواندن، درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی، توجه انتخابی، توجه مستمر.
_____________________________
 ۱.دانشجوی دکتری روان­شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲. نویسنده مسئول: استادیار گروه روان­شناسی عمومی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. : ، رایانامه: hadihashemiraziniyahoo.com
۳. استادیار گروه روان­شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دفعات مشاهده: 2517 بار   |   دفعات چاپ: 200 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله
طراحی، تدوین و روایی­یابی برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر تعامل اجتماعی کودکان طیف اوتیسم با عملکرد بالا
فرهاد غدیری صورمان آبادی۱، اسماعیل سلیمانی۲
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی، تدوین و روایی­یابی برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر تعامل اجتماعی کودکان طیف اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون پس ­آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کودکان دارای اختلال اوتیسم ۶ تا ۱۲ ساله شهر ارومیه (۲۷۴ نفر)­ در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از مدرسه ویژه اختلال اوتیسم بودند، از بین کل جامعه هدف به روش نمونه­گیری در دسترس تعداد ۴۰ نفر اوتیسم با عملکرد بالا با استفاده از مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (گیلیام،۱۹۹۵) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش­(۲۰) و کنترل­(۲۰) قرار گرفتند، پس از اجرای پیش­آزمون، گروه آزمایش تحت آموزش برنامه کارکردهای اجرایی قرار گرفت، این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد که شامل ۲۴ جلسه بود که در آن ۴ مهارت(حافظه کاری،­ بازداری،­ انعطاف­پذیری و توجه) آموزش داده می شد، در این مرحله کودکان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و دوباره پس­آزمون اجرا شد و داده­­های به­دست آمده از پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها:­ نتایج نشان داد که در مرحله پس­آزمون بین میانگین تعامل اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل در سطح (P<۰۱) تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که برنامه مداخله­ای باعث افزایش نمرات تعامل اجتماعی کودکان اوتیسم نسبت به مرحله پیش­آزمون گردیده است. ­نتیجه ­گیری:­ یافته­های این پژوهش نشان داد که برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی علاوه بر داشتن روایی محتوایی مناسب، بر تعامل اجتماعی کودکان طیف اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است؛ با توجه به اثربخشی برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی پیشنهاد می­شود که این برنامه جهت ارتقاء مهارت­های اجتماعی کودکان اوتیسم در مراکز آموزشی و توانبخشی مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژه: کارکردهای اجرایی، تعامل اجتماعی، اوتیسم
 
مقاله حاضر برگرفته از رساله دکتری رشته روانشناسی دانشگاه ارومیه است

۱.دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
۲.دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. نویسنده مسئول.
دفعات مشاهده: 2613 بار   |   دفعات چاپ: 257 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی  مقاله
مقایسه اثر اسنارک (تداعی عدد- مکان) در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، نقص توجه و نوجوانان عادی

 
دکتر سوسن علیزاده فرد،   پریسا اردبیلی،  دکتر احمد علیپور
 
چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر اسنارک و بررسی بازنمایی عدد-مکان در نوجوانان ایرانی مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، اختلال نقص توجه و نوجوانان بدون اختلال طراحی و انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‏ای بود. جامعه آماری نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ ساله شهر تهران؛ و گروه نمونه شامل ۳۰ فرد مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، ۳۰ فرد مبتلا به اختلال نقص توجه، و۳۰ نوجوان بدون اختلال بودند که با روش نمونه‏گیری به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. همه این افراد تکلیف بزرگی اعداد (جورجز، ۲۰۱۷) را اجرا نموده و به آن پاسخ دادند. یافته‏ها: نتایج نشان داد که اثر اسنارک در نوجوانان عادی، و مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، و نقص توجه وجود دارد، به‏صورتی که بیشترین مقدار اسنارک در افراد مبتلا به بیش‏فعالی و کمترین مقدار مربوط به افراد عادی است. این اثر به شکل بازنمایی اعداد کوچک در سمت راست، و بازنمایی اعداد بزرگ در سمت چپ دیده می‏شود. همچنین گروه سالم بیشترین پاسخ‏های صحیح و گروه دارای نقص توجه، کمترین تعداد پاسخ‏های صحیح را داده‏اند؛ و زمان واکنش گروه نقص توجه بیشترین، و زمان واکنش گروه بیش‏فعال کمترین مقدار بوده است. نتیجه‏گیری: این نتایج اولاً مشخص می‏کند که اثر اسنارک معکوس در فارسی زبانان ایرانی وجود دارد، و همچنین نشان دهنده بزرگتر بودن اثر اسنارک در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه است.   
واژه‏های کلیدی: اسنارک، تداعی عدد- مکان، بیش فعالی، نقص توجه.
دفعات مشاهده: 2521 بار   |   دفعات چاپ: 197 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 102 queries by YEKTAWEB 4660