فایل کلی مقاله
اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در افزایش توجه انتخابی و توجه مستمر دانش آموزان با اختلال خواندن
رائده نقیب السادات، هادی هاشمی رزینی، افشین صلاحیان
چکیده
زمینه و هدف: ناتوانیهای یادگیری یک اختلال عصبی-تحولی با منشأ زیستی بوده و مبنایی است برای نابهنجاریها در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال از قبیل نارسایی در توجه ارتباط دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در توجه انتخابی و توجه مداوم دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر ۷ تا ۱۲ سال دارای اختلال خواندن است که به مراکز روانشناسی، مشاوره و کلینیکهای روانپزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری موردنظر تعداد ۳۰ دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پژوهش آزمون رنگواژه استروپ (بندر، ۱۹۸۳) و آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، ۱۹۶۵) را تکمیل کردند و آزمودنیهای گروه آزمایش ۸ جلسه (هفتهای یک جلسه) پروتکل درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی (آیرس، ۱۹۹۶) را دریافت کردند. در نهایت تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرم افزار spss۲۶ انجام شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که گروه دریافتکننده برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در متغیرهای وابسته این پژوهش نسبت به گروه کنترل نه تنها اثربخشی بیشتری را نشان دادهاند (p<۰.۰۰۱) بلکه در طی زمان نیز این میزان اثرگذاری برای آنها حفظ شد که پایداری اثر مداخله را نشان میدهد (p<۰.۰۰۱). نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که این روش درمانی در بهبود توجه انتخابی و توجه مستمر به صورت پایدار در کودکان با اختلال خواندن مؤثر بوده است و برنامهریزان و درمانگران میتوانند استفاده از این روش درمانی را در دستورکار خود قرار دهند.
کلید واژه ها: اختلال خواندن، درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی، توجه انتخابی، توجه مستمر.
_____________________________
۱.دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲. نویسنده مسئول: استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. : ، رایانامه: hadihashemirazini yahoo.com
۳. استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
|