مقایسه ی تاب آوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری
|
عظیم امیدوار1 ، رامین غریب زاده 1، بهاره عزیزی نژاد2 |
1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه پیام نور ارومیه |
|
چکیده: (2065 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسهی تابآوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. روش: جامعه آماری دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری شهرستان ارومیه میباشند. 60 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه تابآوری، پرسشنامه سخت رویی و ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دارای با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت وجود دارد و میانگین نمرات تابآوری (F=16/38)، سخت رویی (F=63/78) و پیشرفت تحصیلی (F=77/04) در دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری است و اهمالکاری تحصیلی (F=59/23) بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری و سخت رویی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است. |
|
واژههای کلیدی: تاب آوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، ناتوانی های یادگیری. |
|
متن کامل [PDF 832 kb]
(1212 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/1/24 | پذیرش: 1399/12/14 | انتشار: 1400/3/22
|
|
|
|