1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. 2- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 3- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (1383 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز tDCS بر حافظهکاری و سطح خواندن دانشآموزان بااختلال یادگیری خاص خواندن است. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی جامعه آماری تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی با ناتوانی یادگیری خواندن شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد 20 نفر شامل 6 پسر و 14 دختر در پایه تحصیلی اول و دوم به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنیها در دو گروه 10 نفره آزمایش و شم، به مدت 10جلسه و هر جلسه به مدت20 دقیقه، الکترود آند بر ناحیه DLPFCو الکترود کاتد بر شانه سمت مخالف قرار گرفت، به منظور بررسی اثر تحریک الکتریکی، گروه آزمایش در معرض تحریک قرار گرفت.یافتهها: تمامی آزمودنیها در پیش از اعمال مداخله و پس از مداخله به وسیله آزمونهای نرمافزاریbackN-و آزمون نارساخوانی نما ارزیابی قرار شدند. نتایج تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد که اعمال tDCS موجب بهبودی حافظهکاری و سطح خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن میشود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان میدهد که برنامه مداخله tDCSسبب افزایش تحریکپذیری قشری شبکهای از نواحی مغزی (که در کارکردهای اجرایی نقش مهمی ایفا میکنند) میشود و قابلیتهای نهفتهای را در بهبود و توانبخشی کودکان با اختلال یادگیری خاص خواندن دارند.