:: دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 118-105 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز (tDCS) بر حافظه‌کاری و سطح خواندن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن
شکوفه روح الامینی*1 ، مهران سلیمانی2 ، لادن واقف3
1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (1383 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز tDCS بر حافظه­کاری و سطح خواندن دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن است. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی جامعه آماری تمامی دانش­آموزان مقطع ابتدایی با ناتوانی یادگیری خواندن شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد 20 نفر شامل 6 پسر و 14 دختر در پایه تحصیلی اول و دوم به صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنی‌ها در دو گروه 10 نفره آزمایش و شم، به مدت 10جلسه و هر جلسه به مدت20 دقیقه، الکترود آند بر ناحیه DLPFC  و الکترود کاتد بر شانه سمت مخالف قرار گرفت، به منظور بررسی اثر تحریک الکتریکی، گروه آزمایش در معرض تحریک قرار گرفت.یافته‌ها: تمامی آزمودنی‌ها در پیش از اعمال مداخله و پس از مداخله به وسیله آزمون­های نرم­افزاریback N- و آزمون نارساخوانی نما ارزیابی قرار شدند. نتایج تحلیل داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد که اعمال tDCS موجب بهبودی حافظه­کاری و سطح خواندن دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن می­شود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان می­دهد که برنامه مداخله tDCS سبب افزایش تحریک­پذیری قشری شبکه­ای از نواحی مغزی (که در کارکردهای اجرایی نقش مهمی ایفا می­کنند) می­شود و قابلیت­های نهفته­ای را در بهبود و توانبخشی کودکان با اختلال یادگیری خاص خواندن دارند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ای مغز tDCS، حافظه­کاری، سطح خواندن، اختلال یادگیری خاص خواندن
متن کامل [PDF 714 kb]   (613 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1402/2/18 | انتشار: 1402/5/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها