:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 112-103 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی با روش‌ ‌چند‌رسانه‌ای بر رفتار سازشی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
رحیم مرادی
دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک
چکیده:   (1360 مشاهده)
هدف: این ‌پژوهش با هدف بررسی ‌تأثیر ‌آموزش ‌مهارت‌های اجتماعی‌ با‌ روش چندرسانه‌ای آموزشی ‌بر رفتارسازشی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ آماری شامل همه‌ دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه هشتم دوره متوسطه اول شهر تهران بود که 40 نفر از آنها انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) با استفاده از نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای محقق ساخته  آموزش دیدند ولی به گروه گواه آموزشی ارائه نشد. ابزار جمع­آوری داده­ها، مقیاس رفتار‌‌ سازشی وایلند و برنامه چندرسانه‌ای آموزشی محقق ساخته بود. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین رفتار سازشی گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود (001/0 >P).  همچنین نمرات رفتار سازشی گروه آزمایش در مهارت‌های ارتباطی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی معنادار بود  (001/0 >P) ولی در مهارت حرکتی معنادار نبود. نتیجه‌گیری: نتیجه اینکه برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی به روش چندرسانه‌ای باعث بهبود رفتار سازشی، مهارت ارتباطی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شد. بنابراین برنامه­ریزی برای ارائه آموزش به کمک چندرسانه­ای به این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، چندرسانه‌ای آموزشی، رفتار سازشی، کم‌توان‌ذهنی.
متن کامل [PDF 1130 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/8 | پذیرش: 1400/7/25 | انتشار: 1400/10/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها