تحلیل درک بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان ناشنوای کاشتحلزونشده و شنوا
|
سحر مهرپرور1 ، رحیمه روح پرور 1، مقدمه میرزایی1 |
1- دانشگاه شهید باهنر کرمان |
|
چکیده: (3762 مشاهده) |
هدف: در تحقیق حاضر درک دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول، در کودکان کاشتحلزونشده و شنوا مقایسه شد و سه نوع خطا بررسی گردید. در نهایت درک این دو نوع بندهای موصولی نسبت به هم مورد مقایسه قرار گرفت. روش: بهمنظور سنجش درک بندهای موصولی، آزمون تصویری شامل چهار گزینه طراحی شد. یکی از تصویرها جواب درست بود و سه تصویر دیگر انحرافی بودند که به سه نوع خطا شامل خطا در بند پایه، خطا در بند موصولی و خطا در هر دوبند طبقهبندی شدند. برای تحلیل یافتههای حاضر از آزمون منویتنی استفاده شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین کودکان کاشتحلزونشده و شنوا در درک هر دو نوع بند موصولی تفاوت معنیداری وجود داشت (006/0p =). همچنین کودکان کاشتحلزون در درک بندهای موصولی فاعل- مفعول با مشکل بیشتری روبهرو بودند و درصد سه نوع خطا در آنها افزایش یافت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کودکان کاشتحلزون تنها قسمتی از این بندها را متوجه نشده بودند. در بندهای موصولی فاعل- فاعل، بیشترین درصد خطا مربوط به خطا در بند پایه بود که نشان داد کودکان کاشتحلزون ارتباط بین فاعل و فعل را در بند پایه متوجه نشده بودند. آنها ارتباط بین فاعل و فعل را در بند موصولی درست تشخیص داده بودند. اما درصد انواع خطاها در بندهای موصولی فاعل- مفعول افزایش یافت و درک این نوع بندهای موصولی برای کودکان کاشتحلزون دشوارتر بود.
|
|
واژههای کلیدی: درک زبانی، بند موصولی فاعل- فاعل، بند موصولی فاعل- مفعول، کاشتحلزون |
|
متن کامل [PDF 596 kb]
(1770 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/13 | پذیرش: 1396/1/16 | انتشار: 1396/4/3
|
|
|
|