:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 134-119 برگشت به فهرست نسخه ها
انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD-P:3 برای کودکان فارسی زبان تهرانی
سعید حسن زاده 1، اصغر مینایی1
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (7177 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف انطباق، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون رشد زبان، روی نمونه‌ای با حجم 1235 نفر (626 پسر و 609 دختر) از کودکان 0-4 (4 سال تمام) تا 11-8 (8 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونه‌برداری چند مرحله‌ای انتخاب شدند، اجرا گردید. آزمون TOLD-P:3 مشتمل بر 9 خرده آزمون (6 خرده آزمون اصلی و 3 خرده آزمون تکمیلی) است. علاوه بر این، از ترکیب نمرات خرده آزمون‌های اصلی، 6 نمره مرکب نیز به دست می‌آید. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون ابتدا دستورالعمل اجرایی و گویه‌های آزمون به زبان فارسی ترجمه شد. آنگاه با توجه به ویژگی‌های نحوی، معنی شناختی و واج‌شناختی زبان فارسی و با مدنظر قرار دادن مبانی نظری آزمون، بسیاری از گویه‌ها مجدداً طراحی گردید. با اجرای مراحل پیش تجربی و تجزیه و تحلیل داده‌ها بر پایه مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده آزمون‌ها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده آزمون‌ها و ترکیب‌ها با استفاده از روش آزمون-بازآزمون به دست آمد. ضرایب‌ آلفا برای ترکیب‌ها (نمرات مرکب) با استفاده از فرمول گیلفورد که برای برآورد آلفای نمرات مرکب طراحی شده است، به دست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خرده آزمون‌ها و ترکیب‌ها با استفاده از روش‌های مناسب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارت‌های زبانی کودکان فارسی زبان تهران به دست می‌دهد. ادامه این پژوهش در این شماره ارائه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: هنجاریابی، زبان دریافتی، زبان بیانی، اعتباریابی، رواسازی
متن کامل [PDF 449 kb]   (1761 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها