:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 12-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفتار کودکان 8-16 ساله دارای اختلالات طیف اتیسم
مجتبی صالحی حیدر آباد1 ، علی عیسی زادگان 1، فرزانه میکائیلی منیع1
1- دانشگاه ارومیه
چکیده:   (9484 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفتار کودکان 8-16 ساله دارای اختلالات طیف اتیسم صورت گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم رده سنی 8-16 ساله شهرستان میاندوآب تشکیل دادند که از بین آنها 30 کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. در این پژوهش از مقیاس درجه‌بندی کودکان دارای اتیسم (CIRS)، بسته تقلید حرکتی غیرگفتاری و بسته تصاویر داستان‌های کوتاه استفاده شد. از روش اندازه‌گیری مکرر نیز برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تقلید حرکتی غیرگفتاری در سطح 01/0 P≤در افزایش طول گفتار کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم مؤثر است. نتیجه‌گیری: با توجه به مزایای تقلید حرکتی غیرگفتاری در درمان کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم پیشنهاد می‌شود این روش درمانی در کنار روش‌های مرسوم در زمینه اتیسم به والدین و معلمان کودکان اتیسم آموزش داده شود.

واژه‌های کلیدی: تقلید حرکتی غیر گفتاری، طول گفتار، اوتیسم.
متن کامل [PDF 165 kb]   (1891 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/27 | پذیرش: 1396/2/22 | انتشار: 1396/8/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها