:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 558-529 برگشت به فهرست نسخه ها
انطباق و هنجاریابی سیاهه‌ رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم
اصغر مینایی
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (7958 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف انطباق و هنجاریابی سیاهه‌ رفتاری کودک(CBCL)، پرسشنامه خودسنجی(YSR) و فرم گزارش معلم(TRF) برای دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تهران اجرا شد. روش: نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 1437 دانش‌آموز (748 پسر و 689 دختر) تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای، انتخاب و فرمهای مذکور در مورد آنها تکمیل شد. برای تحلیل سؤالات و برآورد ویژگیهای روان‌سنجی مقیاسهای مربوط به هر یک از فرمهای مذکور، از مدل کلاسیک آزمون استفاده شد.همسانی درونی مقیاسها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برآورد شده است. یافتهها: دامنه ضرایب همسانی درونی مقیاسها از 63/0 - 95/0است.ثبات زمانی مقیاسها نیز با استفاده از روش آزمون- بازآزمون با یک فاصله زمانی 5 - 8 هفته بررسی شد و دامنه ضرایب ثبات زمانی از 32/0 تا 67/0 به دست آمد. توافق بین پاسخ‌دهندگان نیز مورد بررسی قرار گرفت. دامنه این ضرایب از 09/0 تا 67/0 نوسان داشت. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جملۀ این تحلیلها می‌توان به همبستگی درونی مقیاسهای هر فرم، همبستگی سوال-نمره کل، تمایزگذاری گروهی، قدرت تمایزگذاری و تحلیل عاملی اشاره کرد. نتیجهگیری: به‌طور کلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که هر سه فرم، از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی برخوردارند و با اطمینان می‌توان از آنها برای سنجش اختلالات عاطفی _ رفتاری کودکان و نوجوانان 6- 18 ساله استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، فرم گزارش معلم، پرسشنامه خودسنجی، روایی، هنجاریابی
متن کامل [PDF 243 kb]   (16820 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/2/1 | پذیرش: 1385/3/28 | انتشار: 1385/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها