1- دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز 2- دانشگاه علوم پزشکی ایران 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (4180 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به مقایسه دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی با توجه به سازماندهی مجدد مدارهای عصبی مغز درکاهش علائم حساب نارسایی دانش آموزان دختر پرداخته است. روش: با استفاده از روش آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون سه گروهی ،از میان دانش آموزان حساب نارسای پایه دوم و سوم دبستان(مناطق 6 و7 ) و بهرهگیری از روش غربالگری با چک لیست وارسی تشخیصی حساب نارسایی DSMVI کلیه دانش آموزان مشکوک به نارسایی شناسایی شدند، .سپس آزمون هوشی وکسلرکودکان، نقشه برداری مغزی با دستگاه بایومد و آزمون پیشرفت ریاضی ایران کی-مت اجرا و از میان کسانی که حساب نارسا تشخیص داده شدند، به صورت تصادفی 20 دانش آموز انتخاب و در سه گروه (آموزش موسیقی،آموزش دو نیمکره مغز و کنترل) جایگزین شدند. گروههای آزمایشی به مدت 16 جلسه آموزشی(هر جلسه 5/1 ساعت) تحت آموزش قرار گرفتند.پس از اجرای آموزشها مجدداًً همه آزمونها در سه گروه اجرا شد. نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ( مانوا ،T و کروسکال والیس) تحلیل شد.یافتهها: تحلیل نتایج نشان داد که بین کاهش علائم حساب نارسایی گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد .همچنین آموزش موسیقی و آموزش دو نیمکره سبب تغییرات فعالیتهای بیوالکتریک و فعال شدن مناطق پیشانی، آهیانه و برخی دیگر مراکز مغزی درگیر با ریاضیات شد و آموزش دو نیمکره مغز سبب کاهش علائم حساب نارسایی دانشآموزان شد و در همه حیطههای مربوط به حساب نارسایی (مفاهیم ،کاربرد و عملیات )تأثیر داشت. نتیجهگیری : گروههای آزمایشی عملکرد بالاتری نسبت به گروه کنترل در ریاضی نشان دادند و با استفاده از روشهای یاد شده میتوان سازماندهی مجدد مدارهای نورونی در مغز به وجود آورد و علائم مربوط به حساب نارسایی را کاهش داد.