1- دانشگاه اصفهان 2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشکده کودکان استثنایی 3- دانشگاه تهران 4- ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه روانﺷﻨﺎﺳﻲ روزﺑﻪ
چکیده: (6130 مشاهده)
هدف:اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اختلالی عصب روانشناختی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش فعالی و تکانشگری توصیف میشود. هدف از مطالعۀ حاضر، اثربخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD میباشد. روش : پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی(پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) است. در این مطالعه، 20 نفر از دانشآموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان دیواندره که بر اساس ملاکهای تشخیصی پرسشنامۀ کانرز، مصاحبۀ بالینی و پرسشنامۀ علایم مرضی( CSI_4) به عنوان دانشآموز مبتلا به ADHD شناسایی شدند و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی آنها بر اساس هوشبهر و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به صورت تصادفی به 2 گروه آزمایشی(10 نفر) و گواه(10 نفر) تقسیم شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و گواه نشان داد که دو گروه در حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذبری شناختی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. نتیجهگیری: بازیهای رایانهای شناختی باعث بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD میشود. بازیهای رایانهای منجر به کوتاه شدن زمان واکنش کودکان و کار با آن، بهبود مهارتهای تحلیل اطلاعات و افزایش فعالیت قشر پیش پیشانی کودکان دارای اختلال ADHD میشود.