:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 82-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مشکلات عمده در مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی
علی اکبر ارجمندنیا 1، ساجد یعقوب نژاد1 ، سیده مرجان مدیر خازنی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (4937 مشاهده)

هدف: دراین مقاله، فرایند مصاحبۀ بالینی با کودکان کم‌توان ذهنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش: به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا مشکلات عمده مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی و همچنین مراحل مصاحبۀ بالینی با آنها مطرح شده است. در این مقاله ضمن تبیین آن دسته از فنون ارتباطی که تسهیل کننده ارتباط میان مصاحبه­گر و کودک کم توان ذهنی هستند، تلاش شده است تا شیوه­های مشاهدۀ مستقیم و غیرمستقیم کودکان در جریان مصاحبه و ابزارهای کارآمد مورد نیاز معرفی گردند. در پایان، اصول اساسی مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی و کاربرد­های آن مطرح گشته است­. یافته­‌ها و نتیجه گیری: وجود مشکلات روان­شناختی و رفتاری در کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی به گونه و به حدی است که زمینۀ شکل­گیری یک مصاحبۀ بالینی کامل و متناسب با استانداردهای مختلف را ضروری می­سازد. بر این اساس، مصاحبه­گر بالینی زمانی که با کودک کم توان ذهنی مواجه می­شود، خود را به لحاظ روان­شناختی آماده ساخته و از ابزارهای پیشرفته جهت مصاحبه، مشاهده و یا حتی جمع آوری اطلاعات و جمع­بندی آنها بهره کافی را می­برد.

واژه‌های کلیدی: مصاحبه بالینی، کودکان، کم‌‌توان ذهنی، مشکلات
متن کامل [PDF 644 kb]   (11493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/6 | پذیرش: 1391/11/30 | انتشار: 1392/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها