1- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، ایران.
چکیده: (750 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه (کمتوان ذهنی)بوده است. آموزش شهروندی، دانش، مهارت و ادراک دانشآموزان را تجهیز نموده و نقش مؤثری در زندگی عمومی آنها دارد. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعهای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه طیف لیکرت استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و متخصصان برنامهریزی درسی ویژه و کارشناسان سازمان استثنایی است. نمونهگیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و 24 نفر از خبرگان در این بخش شرکت کردند. از آنجایی که جامعه آماری 182 نفر (کارشناسان و مربیان دانش آموزان کمتوان ذهنی) و نمونه براساس جدول کوکران با خطای 0.1 تعداد 79 نفر محاسبه شده است. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش تحلیل داده بنیاد به شناسایی شاخصهای پژوهش مبادرت ورزیده و جهت اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SMARTPLS استفاده شد. یافتهها: بر اساس آن ارتباط خطی میان مقولههای پژوهش شامل شرایط علی، مقولههای محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. نتیجهگیری:نتایج ارائهشده در این پژوهش نشان میدهد مهمترین نتایج بهدستآمده از مصاحبهها بر محتوای آموزش شهروندی و روشهای آموزش تأکید داشتند. در خصوص روشهای تدریس و آموزش نیز، بر تشکیل گروههای غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروهها، یادگیری در عمل و روشهای تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است.