[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 56-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی
سهیلا خنجری 1، حمید ابراهیم پور کاشانی1 ، مهسا خنجری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده:   (762 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی بود. روش: طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر تحولی بود که در مهد‌کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی شهر تهران در نیمه دوم سال 1400 ثبت‌نام کرده بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از جامعه آماری به شیوه نمونه‌گیری در‌دسترس و با استفاده از آزمون دنور-2 انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. در آغاز آزمون تحول ادراک بینایی فراستیک و آزمون حافظه کاری ان‌بک به‌عنوان پیش‌آزمون گرفته شد و در ادامه برای گروه آزمایشی، مداخله توانبخشی شناختی اجرا شد در‌حالی‌که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چند‌متغیره تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی بر مؤلفه‌های هماهنگی چشم و دست (001/0P<، 567/54F =)، تمایز شکل از زمینه (001/0P<، 528/98F =)، ثبات شکل (001/0P<، 418/35F =)، وضعیت در فضا (001/0P<، 701/344F =)، روابط فضایی (001/0P<، 722/100F =) و حافظه کاری (001/0P<، 907/125F = تأثیر معنادار داشته است. نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش، مشاوران و روانشناسان می‌توانند برای بهبود ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان 4-6 سال با تأخیر تحولی از این مداخله استفاده کنند. 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، ادراک دیداری حرکتی، حافظه کاری، تأخیر تحولی، کودکان
متن کامل [PDF 433 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/4 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/10/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khanjari S, ebrahimpour kashani H, khanjari M. The Impact of Cognitive Rehabilitation on the Visual-Motor Perception and Working Memory of Children with Developmental Delays. JOEC 2022; 22 (4) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1685-fa.html

خنجری سهیلا، ابراهیم پور کاشانی حمید، خنجری مهسا. تأثیر توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :45-56

URL: http://joec.ir/article-1-1685-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645