[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
پردازش معنایی واژه‌های گفتاری و نوشتاری در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی: شواهدی از آزمون انطباق واژه با تصویر پالپا
لیلا رضایی1، حیدر نصزت زاده2
1- دانشجوی دکترای گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار گروه زبانشناسی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (557 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری در نوجوانان فارسیزبان مبتلا به فلج مغزی و مقایسه آن با نوجوانان سالم بود. روش: پژوهش حاضر، از نوع کمی و از نظر روش تجربی است. جامعه آماری متشکل از 60 نوجوان مبتلا به فلج مغزی و سالم ساکن شهر تهران بود. گروه آزمایش شامل30 نوجوان مبتلا به فلج مغزی 10-15 ساله (17 دختر و 13 پسر) بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. عارضه همه آنها از نوع انقباظی بود. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم براساس با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شد. برای ارزیابی تواناییهای واژگانی آزمونیهای پژوهش از آزمونهای (47) و (48) انطباق واژههای گفتاری و نوشتاری با تصویر استفاده شد. آزمونها با فاصله یک هفتهای روی آزمودنیها اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که توانایی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی در پردازش معنایی واژههای گفتاری و واژههای نوشتاری بهطور معناداری نسبت به نوجوانان سالم ضعیفتر است. همچنین، الگوی رشد درک واژههای گفتاری و نوشتاری نوجوانان مبتلا به فلج مغزی نسبت به نوجوانان سالم دچار تأخیر است. نتیجهگیری: تحلیل یافتههای پژوهش مشخص کرد، اختلال در شبکه واژگانی و اختلال ادراکی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی عامل ضعف در پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری آنها است. هرچند که اختلال ادراکی آنها بهمراتب بیشتر اختلال در شبکه واژگانی است.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: فلج مغزی، واژه‌های گفتاری، واژه‌های نوشتاری، پردازش معناشناختی
متن کامل [PDF 415 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1401/5/9 | انتشار: 1401/10/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Semantic Processing Survey of Spoken and Written Words in Adolescents with Cerebral Palsy: Evidence from PALPA Word-Picture Matching Test. JOEC 2022; 22 (4) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1596-fa.html

رضایی لیلا، نصزت زاده حیدر. پردازش معنایی واژه‌های گفتاری و نوشتاری در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی: شواهدی از آزمون انطباق واژه با تصویر پالپا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :21-32

URL: http://joec.ir/article-1-1596-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645