:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 102-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد‌‌‌ برنامه‌ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم‌افزار باشگاه حافظه)
محمدجواد رنجبر 1، سجاد بشرپور2 ، ناصر صبحی قراملکی3 ، محمد نریمانی4 ، فائزه غلامی5
1- دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
5- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (860 مشاهده)
هدف: در آسیب‌شناسی و درمان اختلال‌های یادگیری به کارکرد‌‌‌های اجرایی توجه ویژ‌‌‌ه‌ای شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد‌‌‌های برنامه‌ریزی و سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن است. روش: جامعه آماری شامل دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن شهر‌‌‌های آمل و محمودآباد سال تحصیلی 97-98 بود که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع شدند. از بین این جامعه آماری تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس، با توجه ملاک‌‌‌‌های ورود انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به ‌مدت 14 جلسه توانبخشی رایانه‌ای حافظه کاری (نرم‌افزار باشگاه حافظه) دریافت کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات از آزمون‌های خواندن و نارساخوانی نما، آزمون هوشی ریون و آزمون برج لندن استفاده شد. داده‌ها از راه آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه توانبخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری در زمان واکنش (01/0p<، 42F = )، پاسخ خطا (01/0p<، 97/29F = ) و امتیاز آزمون (01/0p<، 91/36F = ) به‌طور معنا‌داری عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجه‌گیری: توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه کاری با آسانسازی در ریزفرایندهای مربوط به کارکرد برنامه‌ریزی- سازماندهی موجب بهبود آن می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، حافظه کاری، برنامه‌ریزی- سازماندهی، اختلال خواندن
متن کامل [PDF 451 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/10/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها