:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 34-19 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه مروری: تکانشگری در کودکان؛ تعاریف، علل و نظریه‌ها
بهزاد امینی1 ، سید علی حسینی2 ، حمیدرضا آزادی3 ، ابراهیم پیشیاره 2
1- معاونت توانبخشی هلال احمر
2- ولنجک گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (695 مشاهده)
هدف: تکانشگری، یک عامل تعیین‌کننده مهم در تفاوت‌های شخصیتی، ویژگی تشخیصی در اختلال‌های روانشناختی و عامل اساسی و تأثیرگذار در بروز رفتارهای خطرناک است. دوران کودکی مهم‌ترین دوره‌ای است که در آن بیشتر ریشه‌های اساسی رفتار شکل می‌گیرد و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. دستیابی به یک تعریف دقیق و یکپارچه از تکانشگری بر‌اساس علت‌های بالقوه از جنبه‌های مختلف، اولین قدم در یافتن راه‌حل محسوب می‌شود. این مطالعه بررسی مهم‌ترین مباحث مربوط به تکانشگری در کودکان است. این مباحث شامل علت‌ها، تعاریف مختلف و تئوری‌های مطرح در تکانشگری است. روش: تمام مقاله‌های در‌دسترس مربوط به تکانشگری در کودکان به زبان انگلیسی یا فارسی که تا مارس 2020 در پایگاه های الکترونیکی مانند Web of Science،Scopus ، PubMed و OT seeker منتشر شده بودند، بررسی شده است. یافته‌ها: از 65 مقاله استخراج‌شده، 21 مقاله با معیارهای ورود و معیارهای خروج منطبق شدند. براساس CEBM (مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد)، کیفیت مقاله‌های مطالعه‌شده، متوسط روبه خوب بود. بعلاوه، مقاله‌ها براساس با معیارهای PEDro متوسط بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، به نظر می‌رسد نقص در برنامه‌ریزی، نقص در توجه به عواقب آینده و سرعت عمل بالا در پاسخ به محرک‌های بیرونی و داخلی از دلایل مهم تکانشگری است.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: تکانشگری، تعاریف، کودکان، بررسی، علت‌ها
متن کامل [PDF 609 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/7 | پذیرش: 1401/10/20 | انتشار: 1402/2/24



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها