1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گروه علوم تربیتی و روان شناسی 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گروه علوم تربیتی و روان شناسی ،واحد کرمان، ایران
چکیده: (710 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش برنامه فرزندپروری مثبت و کتابدرمانی با رویکرد طرحواره بر اضطراب کودکان انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر 7 تا 10 ساله مدارس ناحیه دو شهر کرمان در سال 1398 بود که از مسیر فهرست رفتاری کودک آخن باخ (آخنباخ و رسکورلا ، 2001) از بین آنها 45 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. دو گروه 15 نفره آزمایشی ( آموزش گروهی فرزندپروری مثبت، کتابدرمانی با رویکرد طرحواره) و یک گروه بهعنوان گروه کنترل. فرزندپروری مثبت در 8 جلسه 90 دقیقهای و کتابدرمانی در 4 جلسه 60 دقیقه ای برای مادران این کودکان اجرا شد و دوباره فهرست رفتاری کودکان آخن باخ (CBCL ) بهوسیله مادران هر سه گروه تکمیل شد. گروه کنترل هیچگونه مداخلاتی دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-20 و روش تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج، اثربخشی هر دو روش بر کاهش اضطراب را نشان داد. آموزش گروهی فرزندپروری مثبت نسبت به روش کتابدرمانی اثربخشی بیشتری داشت. نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد این دو روش ، راهبردهای مؤثری هستند که میتوان آنها را در تدوین طرحهای رواندرمانی کودکان با مشکل اضطراب مد نظر قرار داد.