[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 78-69 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثرات آموزش فرزند پروری مثبت و کتاب درمانی بر اضطراب کودکان با رویکرد طرحواره
فاطمه دهقانی1 ، ویدا سادات رضوی1 ، علیرضا منظری توکلی 1، ویدا اندیشمند2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گروه علوم تربیتی و روان شناسی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گروه علوم تربیتی و روان شناسی ،واحد کرمان، ایران
چکیده:   (707 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش برنامه فرزند‌پروری مثبت و کتاب‌درمانی با رویکرد طرحواره بر اضطراب کودکان انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر 7 تا 10 ساله مدارس ناحیه دو شهر کرمان در سال 1398 بود که از مسیر فهرست رفتاری کودک آخن باخ (آخنباخ و رسکورلا ، 2001) از بین آنها 45 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. دو گروه 15 نفره آزمایشی ( آموزش گروهی فرزند‌پروری مثبت، کتاب‌درمانی با رویکرد طرحواره) و یک گروه به‌عنوان گروه کنترل. فرزند‌پروری مثبت در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و کتاب‌درمانی در 4 جلسه 60 دقیقه ای برای مادران این کودکان اجرا شد و دوباره فهرست رفتاری کودکان آخن باخ (CBCL ) به‌وسیله مادران هر سه گروه تکمیل شد. گروه کنترل هیچ‌گونه مداخلاتی دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-20 و روش تحلیل کواریانس چند‌متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج، اثر‌بخشی هر دو روش بر کاهش اضطراب را نشان داد. آموزش گروهی فرزند‌پروری مثبت نسبت به روش کتاب‌درمانی اثربخشی بیشتری داشت. نتیجه‌گیری: بنابراین به نظر می‌رسد این دو روش ، راهبردهای مؤثری هستند که می‌توان آنها را در تدوین طرح‌های روان‌درمانی کودکان با مشکل اضطراب مد نظر قرار داد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: فرزند پروری مثبت، کتاب درمانی، اضطراب کودکان، طرحواره
متن کامل [PDF 460 kb]   (321 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghani F, Razavi V, Manzari Tavakoli A, Andishmand V. Comparison of the Effectiveness of Positive Parenting Education and Bibliotherapy on Children’s Anxiety using a Schema Approach. JOEC 2022; 22 (4) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1504-fa.html

دهقانی فاطمه، رضوی ویدا سادات، منظری توکلی علیرضا، اندیشمند ویدا. مقایسه اثرات آموزش فرزند پروری مثبت و کتاب درمانی بر اضطراب کودکان با رویکرد طرحواره. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :69-78

URL: http://joec.ir/article-1-1504-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645