[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 44-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز بر توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری خاص
احمد احمدی 1، فاطمه معصومی2 ، لطیفه سادات مردانی3 ، شهربانو مردانی4
1- : دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد ابهر، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
4- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
چکیده:   (977 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز بر توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 26 کودک مبتلا به اختلال زبانی از دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم ابتدایی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران به‌عنوان نمونه در پژوهش حاضر شرکت کردند. در مرحله پیش‌آزمون از تمام شرکت‌کنندگان آزمون عملکرد مداوم و توجه انتخابی گرفته شد و سپس شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در 5 جلسه پی‌در‌پی تحت مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز قرار گرفتند. مدت زمان تحریک در هر جلسه 20 دقیقه و شدت تحریک نیز 2 میلی‌آمپر در نظر گرفته شد. پس از اتمام مداخله، مرحله پس‌آزمون انجام شد و از آزمون تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر توجه انتخابی (001/0=p ،20/50=f) و عملکرد مداوم (001/0=p ،80/34=f) تفاوت معنادار وجود دارد که با توجه به تفاوت میانگین‌ها، عملکرد گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل است. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که رویکرد مداخله‌ای tDCS در 5 جلسه می‌تواند موجب بهبود توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری شود.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی مغز، توجه انتخابی، عملکرد مداوم، اختلال یادگیری.
متن کامل [PDF 364 kb]   (384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/30 | پذیرش: 1400/7/25 | انتشار: 1401/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi A, Masomi F, Mardani , L S. The Effect of Transcranial Magnetic Stimulation of Brain over Selective Attention and Continuous Function of Children Suffering from Specific Learning Disability Disorder. JOEC 2022; 22 (2) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1424-fa.html

احمدی احمد، معصومی فاطمه، مردانی لطیفه سادات، مردانی شهربانو. تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز بر توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :37-44

URL: http://joec.ir/article-1-1424-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645