:: دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های روان‌شناختی با رویکرد روان‌شناسی مثبت در افراد دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی: مرور نظامدار پژوهش‌ها
خدیجه قندیانی آرانی1 ، سعید حسن‌زاده 2، مسعود غلامعلی لواسانی2 ، محمدپارسا عزیزی3
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1168 مشاهده)
هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی(ADHD)، اختلالی عصبی- تحولی است که چگونگی مدیریت آن برای اطرافیان چالش‌برانگیز است. برخی از ویژگی های رفتاری بیماران باعث می شود که آنها به جای مختل کننده، سازگار باشند. هدف: بررسی ویژگی‌های روانشناختی اختلال ‌نارسایی ‌توجه/ بیش‌فعالی با رویکرد مثبت به توانایی‌های این افراد است. روش: با جستجوگر گوگل کلید‌واژه‌های فارسی و انگلیسی ویژگی‌های مثبت در افراد ADHD در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی Iranmedex ، Irandoc ، Magiran ،SID و پایگاه‌های خارجیPubMed, Springer, ProQuest, Scopus ,Elsevier  MEDLINE, , Cochrane جمع‌آوری و به‌صورت مروری نظام‌دار بررسی شد. یافته‌ها: در کل ۱۰۳ مقاله‌ منتشرشده انگلیسی و فارسی با موضوع رویکرد مثبت به ویژگی‌های روان‌شناختی در اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ به دست آمد که از این تعداد۳۶ مقاله معیار ورود به بررسی را داشتند. این پژوهش نشان داد که خلاقیت، بیش‌تمرکزی و کارآفرینی از ویژگی‌های مثبت تأیید‌شده در افراد دارای اختلال ‌نارسایی ‌توجه/بیش‌فعالی است. نتیجه‌گیری: بسیاری از پژوهشگران با بررسی علایم اختلال ‌نارسایی ‌توجه/ بیش‌فعالی معتقدند که توانمندی‌هایی در این افراد است که به‌عنوان مزیت و مهارت بوده و می‌تواند راهبردی برای جبران کمبودها در افراد مبتلا به این اختلال باشد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: نشانه‌های اختلال، نارسایی توجه، بیش‌فعالی، بیش‌تمرکزی، خلاقیت، کارآفرینی.
متن کامل [PDF 467 kb]   (509 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1400/9/3 | انتشار: 1401/5/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها