:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 42-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش ذهن‌خوانی بر کاهش علایم بیش‌فعالی- نارسایی‌توجه و افزایش ذهن‌خوانی کودکان پسر 10 ساله شهر اصفهان
طیبه اسکندری 1، شعله امیری2 ، حسینعلی مهرابی3
1- کارشناس‌ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران (اصفهان)
2- دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1217 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ذهنخوانی بر کاهش علایم نارسایی‌توجه- بیشفعالی کودکان 10 ساله شهر اصفهان با طرح پژوهشی نیمهتجربی، همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. روش: جامعه آماری شامل تمام کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه- بیشفعالی در حال تحصیل در مدارس پسرانه ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود که پس از مصاحبه با معلمان مدارس (تعداد 5 مدرسه) کودکانی که از نظر معلم مشکلات بیشفعالی و نارسایی توجه داشتند، شناسایی شدند که 100 دانش‌آموز بودند، سپس با اجرای برگه ارزیابی علایم مرضی کودکان (CSI-4) بهوسیله معلمان، تعداد 46 دانش‌آموز (از بین 100 نفر) انتخاب شدند، پس از آن با استفاده از آزمون تکالیف باور غلط، 20 نفر از دانش‌آموزان که نمره‌ذهن‌خوانی کمتر از متوسط کسب کردند، بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس بر گروه آزمایش 10 جلسه40 دقیقه‌ای آموزش ذهنخوانی اجرا شد. درنهایت با احتساب ریزش آماری، 14 دانشآموز (در هر گروه 7 نفر) در پژوهش باقی ماندند. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار spss-24 به روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهنخوانی باعث کاهش علایم بیشفعالی و نارسایی‌توجه و بهبود ذهنخوانی در کودکان دارای اختلال نارسایی‌‌توجه- بیشفعالی شده است (05/0p<). نتیجه گیری: درنتیجه آموزش ذهنخوانی بهعنوان یکی از زیرمجموعه‌های نظریه شناخت اجتماعی در بهبود علایم نارسایی‌توجه، بیشفعالی و توانایی ذهنخوانی در کودکان کاربرد دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی، ذهن‌خوانی، شناخت اجتماعی.
متن کامل [PDF 1154 kb]   (420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار: 1400/9/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها