:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 16-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی عروسکی بر احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت‌زبان: یک مطالعه تک‌آزمودنی
سمیه غلامی 1، حامد صبوری2 ، شراره شمشاد3 ، سارا ندیمی3
1- مجتمع آموزش عالی لارستان
2- دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، واحد بندر لنگه
3- دانش اموخته روانشناسی
چکیده:   (1152 مشاهده)
هدف: لکنت‌زبان اختلالی است که بر صحبت‌کردن یا روانی کلام تأثیر می‌گذارد. لکنت‌زبان در دوران کودکی شروع می‌‌شود و در روابط اجتماعی فرد و عزت‌نفسش تأثیر منفی می‌گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخله‌ای بازی‌درمانی عروسکی بر احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت‌زبان در شهر ساری بود. روش: این پژوهش در چارچوب روش پژوهش این مطالعه شبه‌آزمایشی با ساختار طرح تک‌آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی است. گروه نمونه به روش دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها سه پسر و یک دختر دارای لکنت همراه با احساس کهتری بودند. ابزار سنجش بهبود (یا کاهش) احساس کهتری، پرسشنامه احساس کهتری بود. این پرسشنامه در سه مرحله خط پایه (4 مرتبه)، خط مداخله (8 مرتبه) و خط پیگیری (3 مرتبه) به‌وسیله آزمودنی‌ها تکمیل شد. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از بازبینی دیداری نمودارها (فراز و فرود متغیر وابسته)، شاخص‌های درصد بهبودی، درصد کاهش نمره‌ها، تغییر‌پذیری و اندازه اثر استفاده شد. بازبینی دیداری، نمودارها، شاخص‌های تغییر روند، شیب و اندازه اثر بیانگر کاهش احساس کهتری دانش‌آموزان دارای لکنت بود. نتیجه‌گیری: مداخله بازی‌درمانی عروسکی می‌تواند به کاهش احساس کهتری دانش‌آموزانی که دارای لکنت‌زبان هستند، مؤثر واقع شود و به‌عنوان یک راهبرد مؤثر و مطلوب در این زمینه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: احساس کهتری، بازی‌درمانی عروسکی، تک‌آزمودنی، لکنت‌زبان
متن کامل [PDF 712 kb]   (634 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/2 | پذیرش: 1400/3/27 | انتشار: 1400/9/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها