1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 3- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران
چکیده: (1861 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی آدلری بر کاهش اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگارانه کودکان دارای لکنت زبان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی کودکان 8 تا 12 ساله دارای لکنتزبان مراجعهکننده به مراکز گفتار درمانی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-98 بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 24 نفر از کودکان دارای لکنتزبان که از نظر اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگار در مرز بالینی قرار داشتند، بودند؛ به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبوویتز (2003) و کمالگرایی چندبُعدی فراست و همکاران (1990) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. محتوای جلسهها براساس بازیدرمانی آدلری تهیه شد. دادهها نیز با روشهای آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرههای اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگار و مؤلفههای آن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری پیدا کرده است. نتیجهگیری: بنابراین بازیدرمانی آدلری در کاهش اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگار کودکان دارای لکنتزبان مؤثر بوده است.