1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی 2- روانشناسی کودکان استثنایی، مشهد، خراسان مرکزی
چکیده: (1389 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی و تدوین برنامه آموزشی مبتنی بر روش پاسخ به- مداخله ریاضی انجام شد. روش: نخست برنامه مداخله طراحی و سپس بهوسیله کارشناسان اعتباریابی شد. سپس با نمونهگیری هدفمند 20 دانشآموز انتخاب و در یک پژوهش نیمهآزمایشیشرکت کردند. دادهها با آزمون ریاضیات کیمت و آزمونهای غیررسمی ریاضی جمعآوری و درنهایت نتایج تشخیصی حاصل از برنامه با نتایج وکسلر 4 به منظور تشخیصگذاری مقایسه شدند. دادهها با روش همبستگی درونطبقهای و آزمون نسبت دادههای غیرهمپوش تحلیل شدند. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد: الف) اعتبار صوری برنامه در سطح معناداری 005/0 برای اجرا مناسب است؛ ب) برنامه در بهبود مهارت ریاضی مؤثر است؛ ج) الگوی کلی حذف برنامه در ردیفهای مداخله رعایت نمیشود؛ د) برنامه آموزشی مبتنی بر پاسخ- به- مداخله ریاضی توان تشخیص اختلال یادگیری را ندارد. نتیجهگیری: توجه به نتایج بهدستآمده نشان میدهد برنامه حداقل برای 85 درصد دانشآموزان با ضعف ریاضی مؤثر است که توانایی کمک به بهبود عملکرد درسی همین تعداد دانشآموز هم میتواند توجیهکننده کاربرد این برنامه باشد.