:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 134-123 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله در عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه‌ سوم ابتدایی
زهرا امین آبادی 1، حمید علیزاده1 ، سهیلا احمدی قوچان عتیق2
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2- روان‌شناسی کودکان استثنایی، مشهد، خراسان مرکزی
چکیده:   (1389 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی و تدوین برنامه آموزشی مبتنی بر روش پاسخ به- مداخله ریاضی انجام شد. روش: نخست برنامه‌ مداخله طراحی و سپس به‌وسیله کارشناسان اعتباریابی شد. سپس با نمونه‌گیری هدفمند 20 دانش‌آموز انتخاب و در یک پژوهش نیمه‌آزمایشی شرکت کردند. داده‌ها با آزمون‌ ریاضیات کی‌مت و آزمون‌های غیر‌رسمی ریاضی جمع‌آوری و در‌نهایت نتایج تشخیصی حاصل از برنامه با نتایج وکسلر 4 به منظور تشخیص‌گذاری مقایسه شدند. داده‌ها با روش همبستگی درون‌طبقه‌ای و آزمون نسبت داده‌های غیر‌همپوش تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد: الف) اعتبار صوری برنامه‌ در سطح معنا‌داری 005/0 برای اجرا مناسب است؛ ب) برنامه در بهبود مهارت ریاضی مؤثر است؛ ج) الگوی کلی حذف برنامه در ردیف‌های مداخله رعایت نمی‌شود؛ د) برنامه آموزشی مبتنی بر پاسخ- به- مداخله ریاضی توان تشخیص اختلال یادگیری را ندارد. نتیجه‌گیری: توجه به نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد برنامه حداقل برای 85 درصد دانش‌آموزان با ضعف ریاضی مؤثر است که توانایی کمک به بهبود عملکرد درسی همین تعداد دانش‌آموز هم می‌تواند توجیه‌کننده کاربرد این برنامه باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: پاسخ - به - مداخله، اختلال یادگیری، اختلال ریاضی.
متن کامل [PDF 1262 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/4 | پذیرش: 1400/2/11 | انتشار: 1400/6/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها