[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 53-64 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
سجاد بشرپور 1، ساناز عینی1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (2137 مشاهده)
هدف: از آنجاییکه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در سازگاری تحصیلی مشکل دارند، ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: در این پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، تعداد 160 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه هدفمند انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری تحصیلی (سینها و سینگ، 1993)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مکایلروی و بانتینگ، 2002) و مقیاس تابآوری تحصیلی (ساموئلز و وو، 2009) استفاده شد. سپس داده‌ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بهوسیله نرمافزار SPSS23 و Lisrel 8.8 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: براساس نتایج بهدستآمده مدل علّی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس شاخصهای مختلف برازش تأیید شد. خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری اثر مستقیم دارند؛ همچنین خودکارآمدی تحصیلی از راه تابآوری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی نقش مهمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ایفا میکنند و هدف قراردادن این دو مؤلفه به وسیله درمانهای روانشناختی میتواند در افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری تحصیلی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 1083 kb]   (1605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/2 | پذیرش: 1400/2/14 | انتشار: 1400/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

basharpoor S, eyni S. The Mediating Role of the Academic Resilience in relations between Academic Self-Efficacy with Academic Adjustment of Students with Learning Disabilities. JOEC 2021; 21 (1) :64-53
URL: http://joec.ir/article-1-1354-fa.html

بشرپور سجاد، عینی ساناز. نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :64-53

URL: http://joec.ir/article-1-1354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645