آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (730 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی رویکرد قوت-محور و مقایسه آن با رویکرد نارسایی-محور در حوزه نارساییهای تحولی انجام شد.روش: در این راستا، از راه پژوهش مروری و جستجوی کلیدواژههای تخصصی شاملرویکردهای قوت- محور و نقص- محور و نارساییهای تحولی در پایگاههای اطلاعاتی تخصصی جهان شامل (PubMed, Elsevier, Science direct, Google Scholar) یافتهها و اطلاعات موردنظر برای دستیابی به هدف پژوهش واکاوی شد.یافتهها: از مسیر مطالعه رویکرد قوت- محور، شواهد پژوهشی بیانگر ویژگیهایی مثبتی مانند پتانسیل، توانایی، مشارکت، مداومت، شناسایی، فرصت، تأکید بر موفقیت، حضورداشتن، انطباق، تواناسازی، تأکید بر فرایند، پویایی، جنبش، بینظیری، پرهیز از تحمیل، تأکید بر تجربهها و بافت افراد، شناسایی قوت افراد، مراجع- محوری، سازگاری متخصصان، تأکید بر محیط مراجع، انعطافپذیری، خوببودن ذات انسان، حمایت و فراگیر است. نتیجهگیری: برای دستیابی به نتایج مطلوب در حوزه نارساییهای تحولی، طراحی و اجرای برنامههای پژوهشی و مداخلهای پیشنهاد میشود.
Nemati S. Positive Psychology in the Developmental Disabilities Area: A Comparative Study of Strengths and Deficit based Approaches. JOEC 2022; 22 (2) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1352-fa.html