:: دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 106-89 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی دیدگاه معلمان پیرامون مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه؛ به‌منظور ارائه پیشنهادهای سیاستی
سهراب محمدی پویا1، سیامند قادری2، یوسف ادیب1، سید طاهر سیدی نظرلو2
1- برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (692 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی دیدگاه معلمان پیرامون مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه؛ به‌منظور ارائه پیشنهادهای سیاستی انجام شد. روش: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با هدف واکاوی دیدگاه معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در‌خصوص ویژگی‌ها و مسائل مرتبط با شرایط حاکم بر مدارس استان آذربایجان شرقی انجام شده است. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختارمند از 16 نفر از معلمان در سطح استان آذربایجان شرقی با شیوه نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی گردآوری‌شده و با روش تحلیل مضمونی تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دیدگاه معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در چهار مضمون اصلی و 18 مضمون فرعی دسته‌بندی می‌شود. مضامین اصلی شامل ویژگی‌ها و مسائل مرتبط با معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، ویژگی‌ها و مسائل مرتبط با ویژگی‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، محدودیت‌های آموزشی و مسائل فرهنگی اجتماعی است. مضامین فرعی نیز در متن مقاله به‌طور تفصیلی توضیح داده شده است. نتیجه‌گیری: بر‌اساس یافته‌های پژوهش، اقدام‌های انجام‌شده در حوزه سیاست‌های کلی آموزش ‌و پرورش به‌خوبی پیش نرفته است و پیشبرد مسائل در این زمینه اهتمام جدی مسئولان را می‌طلبد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: پیشنهاد سیاستی، دانش‌آموزان، نیازهای ویژه، معلمان.
متن کامل [PDF 455 kb]   (288 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1400/11/13 | انتشار: 1401/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها