اثربخشی آموزش مهارتهای ارتقادهنده هوش هیجانی بر رشد اجتماعی کودکان مبتلابه فلج مغزی: یک پژوهش مورد منفرد
|
سمیرا نادیپور 1، سمیه آقامحمدی2 |
1- روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان 2- روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی علامه فیضالاسلام، اصفهان |
|
چکیده: (1639 مشاهده) |
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتقادهنده هوش هیجانی بر بهبود رشد اجتماعی کودکان مبتلابه فلج مغزی شهر اصفهان بود. روش: شرکتکنندگان این پژوهش چهار کودک مبتلابه فلج مغزی مشغول به تحصیل در مرکز گوهر دانش آموزش و پرورش شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این کودکان براساس پرونده موجود در مدرسه دارای اختلال فلج مغزی و هوش نرمال بودند. برای سنجش میزان رشد اجتماعی از مقیاس رشد اجتماعی واینلند استفاده شد. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح A-B-A استفاده شده است. در این روش پژوهشی پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 10 جلسه مداخله انفرادی، آموزش هوش هیجانی به آزمودنیها ارائه گردید و هر چهار آزمودنی دو هفته پس از پایان مداخله به مدت دو هفته متوالی تحت موقعیت خط پایه دوم قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار دادهها نشان داد که براساس شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل دیداری مداخله مورد نظر در مورد هر چهار آزمودنی اثربخش بوده است (باPND 100 درصد برای هر چهار آزمودنی). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که آموزش هوش هیجانی میتواند روابط اجتماعی کودکان مبتلابه فلج مغزی را بهبود بخشد و استفاده از این آموزش برای افراد دارای کمتوانی از جمله فلج مغزی میتواند مفید باشد.
|
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، رشد اجتماعی، فلج مغزی، پژوهش مورد منفرد. |
|
متن کامل [PDF 1313 kb]
(729 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/22 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1400/3/4
|
|
|
|