مقایسه اثربخشی مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارتهای شناختی، اجتماعی و فعالیتهای روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم
|
رقیه محمدی1 ، محمد نریمانی 2، عباس ابوالقاسمی3 ، سمیه تکلوی4 |
1- روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل 2- استاد ممتاز، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی محقق اردبیلی 3- گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران. 4- گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. |
|
چکیده: (2721 مشاهده) |
هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی و مقایسه مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارتهای شناختی، اجتماعی و فعالیتهای روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان 7-12 ساله مرکز توانبخشی کودکان مبتلابه طیف اوتیسم با نیازهای ویژه شهر اردبیل در سال 97 بودند که 45 شرکتکننده به صورت هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک و یک گروه کنترل 15 نفره تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش دامنه اوتیسم (1999)، مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان (1969)، پرسشنامه سنجش مهارتهای اجتماعی استون و همکاران (2010) و مقیاس فعالیتهای روزمره زندگی وایزمن (2013)استفاده شد. علاوه بر برنامههای آموزشی مرکز، مداخلههای دو گروه به صورت انفرادی به مدت 20 جلسه 45 دقیقهای و 2 بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل فقط برنامه معمول مرکز را دریافت کرد. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس 21 و آزمون آماری اون، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلههای ABA و نوروفیدبک بر ارتقای مهارتهای شناختی، اجتماعی و فعالیتهای روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم تأثیر داشتهاند و همچنین مداخله ABA نسبت به نوروفیدبک در همه این متغیرها بیشتر از نوروفیدبک بوده است. نتیجهگیری: این یافتهها تأییدی بر نقش مداخلههای ABA و نوروفیدبک در درمان برخی مشکلات و مهارتهای کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بود. |
|
واژههای کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، نوروفیدبک، مهارتهای شناختی، اجتماعی، فعالیتهای روزمره، اوتیسم |
|
متن کامل [PDF 653 kb]
(864 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/29 | پذیرش: 1399/5/28 | انتشار: 1399/9/18
|
|
|
|