:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 86-73 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه آموزش توجه برای دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی: یک مطالعه کیفی
مینا عباسیان1، منیجه شهنی ییلاق1، غلامحسین مکتبی1، احمد عابدی2
1- دانشگاه اهواز
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2829 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش توجه برای دانشآموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دوره ابتدایی انجام ‌شده است. روش: روش پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون روش استرلینگ (2001) می باشد. روش نمونه‌گیری استفاده شده در پژوهش، روش نمونه‌گیری هدفمند در حد اشباع است. به‌منظور بررسی روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شده است. یافته‌ها: در پایان از نتایج تحلیل مضمون برای مضمون فراگیر توجه، 4 مضمون سازمان‌دهنده (توجه پایدار، توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیم‌شده) و 22 مضمون پایه شناسایی شد. سپس بر اساس مضامین به‌ دست آمده، بسته آموزش توجه، تدوین و اعتباریایی شد که از اعتبار مناسبی نیز برخوردار بود. نتیجه‌گیری: بنابراین درمانگران علاوه بر روش‌های قبلی می‌توانند از این بسته آموزشی برای دانش‌آزموان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش توجه، اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی، تدوین
متن کامل [PDF 257 kb]   (2577 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/6 | پذیرش: 1399/2/4 | انتشار: 1399/4/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها