مقایسه توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کمشنوا و عادی
|
ملیحه ضیایی 1، سیدموسی طباطبایی2 ، مجتبی رجب پور3 |
1- دانشگاه پیام نور، سمنان . 2- دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، سمنان . 3- دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران |
|
چکیده: (2184 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بازشناسی توانایی هیجانها در دانشآموزان عادی، نیمهشنوا و ناشنوای 14 تا 20 ساله شهر مشهد انجام شده است. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع علی مقایسهای است. برای انجام این پژوهش تعداد 105 دانش آموز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (برحسب جنسیت و معلولیت) انتخاب و در سه گروه 35 نفره عادی، ناشنوا و کمشنوا گمارده شدند. در این مطالعه از نسخه تغییریافته آزمون بازشناسی چهره بنتون (1978) استفاده شده است که چهار زیرمقیاس غم، خشم، شادی و ترس را میسنجد. یافته ها: تحلیل واریانس یک راهه و چندمتغیره نشان داد که در مولفههای بازشناسی هیجان شادی فقط بین گروه ناشنوا و گروه عادی تفاوت معنادار وجود دارد. در مولفههای بازشناسی هیجان خشم، بازشناسی هیجان ترس و بازشناسی هیجان غم و نمره کل بازشناسی هیجان بین گروه عادی با دو گروه کم شنوا و ناشنوا تفاوت معنادار وجود دارد. بین گروه کم شنوا و ناشنوا در هیچکدام از چهار مولفه تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا در درک و پردازش حالتهای هیجانی غم، خشم و ترس به دلیل اینکه تشخیص اینگونه هیجانها نیاز به استفاده از بازنماییهای ذهنی بیشتری دارد، ضعیفتر عمل میکنند. |
|
واژههای کلیدی: بازشناسی هیجان، تشخیص غم، تشخیص شادی، تشخیص ترس، تشخیص خشم، افراد ناشنوا و کمشنوا |
|
متن کامل [PDF 769 kb]
(1014 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/10/2 | انتشار: 1399/9/24
|
|
|
|